Tekken 8 Review

February 1st, 2024

Tekken 8 is sinds 26 januari uit voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Hoewel je misschien in de verleiding komt om direct aan de online wedstrijden deel te nemen, waar je niet op voorbereid bent (geloof me), moet je eerst de verhaalmodus van de game bekijken. Het laat je niet alleen kennismaken met veel van de personages en thema's van Tekken 8, maar het zet ook een bombastisch, meedogenloos overdreven verhaal neer over het doorbreken van de ketens die ons tegenhouden. En het is een geweldige manier om te wennen aan enkele van de nieuwe spelmechanismen. Dit is een verhaalmodus die je niet mag missen.

Het verhaal van Tekken 8 begint met Jin Kazama die een motorfiets naar een op macht beluste Kazuya Mishima slingert, wat het begin is van een stadvernietigende strijd tussen vader en zoon. Gebouwen verkruimelen. De lucht wordt karmozijnrood. Kazuya, met uitgestrekte paarse duivelsvleugels, verklaart de wereld de oorlog via het regelmatig gehouden King of the Iron Fist-toernooi. De hel breekt los als de concurrentie zich openstelt voor strijders over de hele wereld, waarbij de winnaar gaat regeren over de Mishima Zaibatsu, de paramilitaire organisatie wiens doel het is om alles en iedereen te domineren. Kazuya zal niet zonder slag of stoot ten onder gaan, omdat hij de concurrentie gebruikt als een middel om het duivelsgen dat in Jin woont eruit te halen en de almachtige heerser te worden van een nieuwe wereld die hij heeft gecreëerd – want dat is wat schurken altijd willen, niet doen. zij, ultieme macht en controle? 2 We hebben het over het verhaal van Tekken 8, dus hieronder staan enkele lichte spoilers.

Gedurende de ongeveer vijf uur durende campagne van Tekken 8, getiteld The Dark Awakens, speel je zoveel mogelijk personages uit de game. Hoewel Jin de hoofdrolspeler is, stap je in de schoenen van andere strijders zoals zijn (potentiële) liefdesbelang Ling Xiaoyu en zijn halfoom Lars Alexandersson om hun relaties met elkaar, Jin en de Mishima Zaibatsu te zien. Deze snelle sprong tussen de eclectische selectie leert je de kneepjes van het vak, waardoor je kunt experimenteren met eenvoudige combo's en ingewikkelde bewegingen (zoals het nieuwe combo-uitbreidende Heat-systeem) om je een wonderkind in een vechtgame te voelen. Er wordt niet van je verwacht dat je de mechanica uit het verleden kent om hieraan te beginnen, wat het toegankelijk maakt voor mensen die nog nooit Tekken hebben gespeeld. Maar als je de mechanismen van de franchise begrijpt, kun je creatief aan de slag met alle nieuwe systemen, waardoor het een leuke speeltuin wordt voor degenen die bedreven zijn in Tekken.

Naarmate je het einde van de Tekken 8-campagne nadert, bereikt het verhaal een niveau van belachelijkheid dat voorbehouden is aan de wildste anime. Er zijn engelen die tegen duivels vechten, een vervaging van de grens tussen goed en kwaad, een gevecht bovenop een neerstortende meteoriet en een aantal ernstige vader-zoonproblemen die waarschijnlijk niet zullen worden opgelost door elkaar van een klif te gooien. Het is fascinerend om een personage te zien dat van goed (Tekken 3) naar kwaad (Tekken 6) en weer goed (Tekken 8) ging, terwijl hij tegelijkertijd liet zien dat acceptatie de enige weg vooruit is. Tekken 8 moet in het reine komen met zijn eigen ingewikkelde mechanische verleden om plaats te maken voor een toegankelijke toekomst op een manier die de groei van Jin gedurende de campagne weerspiegelt. Dit is een goede Tekken, allemaal. 3 The Dark Awakens van Tekken 8 is slechts de inleiding voor de rest van het pakket, maar een opwindende amuse die het palet voor de rest van het spel prikkelt. En er is genoeg wild om rond te gaan. Er is nog steeds Arcade Quest, die fungeert als de feitelijke tutorialmodus, evenals andere offline en online modi. En hoewel Arcade Quest ook een goed startpunt is, is de hoofdcampagne degene die als eerste opstart. Het is bombastisch en emotioneel, gevuld met ontroerende momenten en spannende gevechten die je alle Tekken-thee serveren. Het is een geweldige introductieplek voor zowel nieuwelingen als oude spelers, omdat het levendig genoeg is om in één dag te voltooien en diep genoeg om je behoorlijk vertrouwd te maken met veel van de nieuwe spelmechanismen. Dus ja, je moet je Tekken 8-reis beginnen met zijn campagne. The Dark Awakens is de moeite waard.