Scarlet Nexus Review

June 24th, 2021

"Scarlet Nexus", een nieuwe actie-rollenspeltitel van Bandai Namco, combineert anime, visuele nieuwe stijlen en een robuust vechtsysteem dat strak en leuk om te gebruiken aanvoelt. Voor anime-liefhebbers en iedereen die van "Fire Emblem: Three Houses" heeft genoten, wordt de game een hit.

In de game, die op 25 juni uitkomt, kunnen spelers kiezen tussen twee speelbare hoofdrolspelers: Yuito Sumeragi, een mannelijk personage dat wordt beschreven als goedhartig, of Kasane Randall, een koelbloedige vrouwelijke geadopteerde. Ik voltooide de verhaallijn van Kasane in minder dan 30 uur en koos haar omdat ze mesaanvallen en een indrukwekkende persoonlijkheid heeft; Yuito is daarentegen gespecialiseerd in close combat met een zwaard en kan nogal naïef zijn.

Elk van de twee verhaallijnen van "Scarlet Nexus" bevat scènes die exclusief zijn voor die plot, hoewel sommige kerndelen van het verhaal hetzelfde blijven. De game verleidt je om beide verhalen te spelen. Yuito en Kasane ontwikkelen unieke vriendschappen met hun teamgenoten en hebben verschillende familieachtergronden. Beiden zijn jonge soldaten die in de nabije toekomst werken om de aarde te verdedigen tegen 'Anderen', monsters die menselijke hersenen opeten. Ze beginnen mysteries over hun wereld te ontrafelen terwijl ze missies voltooien.

De manier waarop de game zijn verhaal vertelt, is op het eerste gezicht vreemd verwarrend. In plaats van stilstaande beelden waar de speler doorheen klikt, zoals standaard is in veel visual novel-games, of filmachtige tussenfilmpjes die de speler onderdompelen, koos "Scarlet Nexus" voor stilstaande beelden met een rode rand op een zwarte achtergrond, plus kleinere afbeeldingen van diezelfde karakters met hun monden bewegend. Personages hebben verschillende speciale krachten en kunnen communiceren via 'hersenberichten', die ook worden afgebeeld met statische afbeeldingen, wat de verwarring vergroot.

De games die ons door de pandemie hebben geholpen

Tussenfilmpjes zijn gereserveerd voor speciale gevechtsmoves en voor de grootste plotpunten in het spel. Scènes en stilstaande beelden hebben volledige stemacteurs, beschikbaar in het Japans of Engels. Maar toen ik aan het begin van de game Japanse audio selecteerde, zag ik in de instellingen geen manier om over te schakelen naar Engelse audio.

scarlet nexus 2 Het verhaal gaat over het ontdekken waarom de aarde wordt overspoeld door monsters, waarom de twee hoofdpersonages dezelfde krachten delen en wat er gebeurt als die krachten worden gecombineerd. (Bandai Namco) Het post-apocalyptische landschap van de game ziet er somber en saai uit, en de stijlvolle outfits van de personages volgen allemaal één kleurenschema (zwart en rood) dat na een tijdje oud kan worden. De wereld ziet er op sommige momenten veel mooier en levendiger uit, maar omwille van de plot blijft het grotendeels saai en vervaagd. Gevechten zijn de uitzondering.

Dat is waar "Scarlet Nexus" echt uitblinkt. Spelers kunnen zweven en stenen, ijssculpturen, fietsen, auto's - noem maar op - tegen hordes vijanden gooien. Om het wat spannender te maken, heeft elk peloton (of het nu van Yuito of Kasane is) speciale vaardigheden die door de speler kunnen worden geleend. Kasane kan bijvoorbeeld de onzichtbaarheidskracht van haar teamgenoot Kagero gebruiken om achter vijanden te sluipen en ze in de rug te steken; Yuito kan de schade van zijn vriend Gemma lenen om de kracht te ontkrachten om aanvallen te blokkeren. Naarmate vriendschappen hechter worden, worden deze krachten alleen maar sterker, waardoor spelers echte prikkels krijgen om hun teamgenoten te leren kennen. Ze zullen niet alleen meer verhalen ontgrendelen, maar ze zullen ook meer vaardigheden krijgen.

Zowel Yuito als Kasane krijgen dezelfde telekinetische kernkrachten, die krachtiger worden naarmate ze hoger komen te staan. Na verloop van tijd krijgen ze een aantal echt geweldige afwerkingsmoves die gevechten de moeite waard en indrukwekkend maken.

"Scarlet Nexus" begint als een anime op de middelbare school, gericht op romantiek en het maken van nieuwe vrienden. Pas in het eerste uur begint het echt mis te gaan, wanneer Kasane en Yuito grote schokken in hun leven ervaren. Als de zaken eenmaal oppakken, zal het ingewikkelde plot van "Scarlet Nexus" je op het puntje van je stoel brengen.

De videogame-industrie sprak zich uit tegen anti-Aziatisch geweld. Sommigen gingen verder.

Ik wil niet te veel weggeven. Denk maar aan de grootste wendingen in anime zoals 'Full Metal Alchemist', 'Attack on Titan' en 'Psycho Pass'. Menselijke experimenten, mysterieuze kennis die verontrustender wordt naarmate mensen er meer over leren en autoriteiten met een twijfelachtige moraliteit. Het is dezelfde sfeer.

Het verhaal gaat over het ontdekken waarom de aarde wordt overspoeld met vreemde monsters, waarom de twee hoofdpersonen dezelfde krachten delen en wat er gebeurt als die krachten worden gecombineerd, en over het ontrafelen van de agenda's van verschillende politieke actoren. Ik telde ongeveer vier potentiële plotgaten, drie typefouten in de Engelse vertaling en één bug die mijn spel tegen het einde ervan deed crashen, maar de ervaring is beter als je niet te diep nadenkt over hoe het allemaal standhoudt. scarlet nexus 3

Waar "Scarlet Nexus" echt uitblinkt, is het leuke vechtsysteem. (Bandai Namco) Met een tijdsbestek van ongeveer 20 tot 30 uur per verhaallijn, is "Scarlet Nexus" zowel compact genoeg om er een week lang van te genieten, maar heeft het een uitgestrekte ambitie om duizenden jaren van de geschiedenis en kennis van de aarde te dekken. Ik merkte dat ik tijdens het spelen in-game berichten van teamgenoten opnieuw bekeek en samenvattingen van het verhaal plotte, en me verwonderde over hoeveel terrein er was bedekt.

De game doet er goed aan om de verhaallijnen van Kasane en Yuito op belangrijke momenten samen te laten komen, maar houdt genoeg gehuld in mysterie om ervoor te zorgen dat je een tweede keer wilt spelen. Als je één personage kiest, zullen de gedachten en emoties van het andere personage je niet duidelijk zijn. In een vroeg conflict besluit Kasane dat ze Yuito moet vermoorden om redenen die ik een mysterie zal achterlaten. Sinds ik Kasane speelde, was ik benieuwd hoe Yuito het verging in deze tumultueuze plotontwikkeling. Ik zal het pas weten als ik nog eens tien uur in de tweede verhaallijn ben verzonken.

"Scarlet Nexus" zal worden aangepast tot een anime, die op 1 juli in Japan wordt uitgezonden. Dat voelt passend. Net als in veel anime-shows, gaat de game verder dan de schattige buitenkant van de personages om te debatteren over moraliteit en zelfs de zin van het leven. De game stelt bijvoorbeeld deze thematische vragen: als je het leven van één persoon zou kunnen redden ten koste van alle anderen, zou het dan de moeite waard zijn? Is het gerechtvaardigd om één persoon te vermoorden als dit betekent dat de rest van de mensheid kan worden gered? Als het leven niet zinvol aanvoelt, of als het wordt ontsierd door spijt, wat kun je dan doen?

Bij sommige delen merkte ik dat ik in tranen uitbarstte, alsof het het einde was van de recente anime-film 'Demon Slayer: Mugen Train'.

'Ratchet and Clank: Rift Apart' is de beste PlayStation-exclusive sinds 'Bloodborne'

Terwijl je die existentiële vragen stelt, bevat de game veel actie. Monsters patrouilleren constant en doen dodelijke aanvallen. Na een uur vindt "Scarlet Nexus" zijn ritme van adembenemende onthulling, gevolgd door veel monsterjacht, wat rust om met teamgenoten te praten en thee te drinken, gevolgd door nog een verrassing, en zo verder.

"Scarlet Nexus" toont ook de technische mogelijkheden van de PlayStation 5-controller. Wanneer de psychokinesemeter voldoende is opgeladen om een ​​aanval uit te voeren, verstijft de trekker en hoor je de interne mechanismen in de controller op hun plaats klikken. Het is een mooie voelbare bevestiging dat Kasane (of Yuito) klaar is om te vechten, wat het rollenspel van de game verbetert. De Xbox Series X-controller vertoonde niet hetzelfde effect.

Elk van de twee verhaallijnen van 'Scarlet Nexus' bevat scènes die exclusief zijn voor dat plot, terwijl sommige kerndelen van het verhaal hetzelfde blijven. (Bandai Namco) Cadeaus, die belangrijk zijn voor het verbeteren van de teamband, zijn te vinden in de itemshop. En toch, hoe belangrijk ze ook zijn, geschenken kunnen moeilijk te vinden zijn in de menu's. Ik heb de fout gemaakt om al mijn monsteronderdelen te verkopen, om later te beseffen dat ze kunnen worden ingewisseld voor geschenken. Cadeaus kunnen niet met geld worden gekocht; In plaats daarvan zijn ze te vinden in het meest rechtse submenu onder Exchange, het derde tabblad in de winkel. Het is een proces.

Spelers kunnen monsterbits inwisselen voor leuke items zoals oude pc's, elektrische gitaren, kristallen bollen, snacks en meer. Bepaalde personages houden van specifieke geschenken, wat ook iets over hen onthult. Kagero houdt bijvoorbeeld van oude items uit wat als oude geschiedenis wordt beschouwd, zoals teddyberen en gitaren. Dat verwijst eigenlijk naar zijn achtergrond, die het onderwerp is van een schokkende onthulling later in het spel.

Dit element - de goed geschreven karakters van "Scarlet Nexus" - maakt het spel veel aantrekkelijker. Geen van de kernpersonages is slechts een archetype. Vaak zullen Kasane (en de speler) een indruk krijgen van een teamgenoot, maar die eerste observaties worden ondermijnd. Kasane, bijvoorbeeld, werpt na verloop van tijd haar koele buitenkant af en onthult een vaak onhandige botheid. Er is ook een zieke brandwond die ze op Kagero legt wanneer hij haar probeert te vragen op een date waar ze op monsters zouden jagen: "Ik hoop dat je de hele tijd onzichtbaar blijft."

Dat is de charme van 'Scarlet Nexus'. Zelfs als ik niet nog een seconde wil verspillen in zijn sombere straten, wil ik meer tijd doorbrengen met deze personages, die ik ben gaan aanbidden.