LIS True Colors DLC Wavelengths Review

October 5th, 2021

Als Before the Storm het begin was van Steph's verhaal en Life is Strange: True Colors het einde is, overbrugt Wavelengths de kloof tussen de twee.

Terwijl de meeste DLC-pakketten zich uitbreiden over de wereld rond het hoofdpersonage, ze meenemen naar nieuwe locaties, nieuwe NPC's ontmoeten en iets toevoegen aan veelvoorkomende verhaallijnen, is de Life is Strange: True Colors Wavelengths DLC een beetje anders. Net als Before the Storm hebben spelers de controle over een zijpersonage, Steph Gringrich. Het verhaal speelt zich af wanneer ze voor het eerst Haven Springs tegenkomt, ongeveer een jaar voordat Alex Chen naar de stad komt. Steph verscheen voor het eerst in Chloe's prequel-hoofdstuk, Before the Storm, waar de twee goede vrienden werden door de magie van Dungeons and Dragons. Veel spelers waren ontevreden over het einde, maar Wavelengths biedt niet alleen spelers een kijkje in het leven van Steph, het overbrugt ook de kloof en vult een gat dat Before the Storm heeft achtergelaten.

Zoals spelers erachter komen in Life is Strange: True Colors, met name als ze het romantische pad van Steph volgden, was het nooit de bedoeling van de drummer om in Haven Springs te landen. Maar na een rommelige breuk die resulteerde in geblokkeerde nummers, gebruikt Steph het stadje als een kans om even op adem te komen en erachter te komen wat het volgende hoofdstuk in haar leven zou kunnen zijn. Hoe impulsief en spontaan ze ook lijkt in het basisspel, Wavelengths laat zien dat ze altijd vooruit kijkt, in de hoop de antwoorden te vinden en haar volgende stap te plannen, ook al kijkt ze nooit naar de lange termijn. Ironisch genoeg geeft ze, in plaats van deze antwoorden zelf te vinden, enig inzicht als pseudo-paranormaal begaafde op het radiostation van de winkel. 1 Life Is Strange: True Colors heeft niet echt een slecht einde, behalve één personage Met behulp van een D20 voorspelt Steph het lot van bellers die op zoek zijn naar serieus levensadvies, soms met betrekking tot uit de kast komen als queer, een vrouw die de ouders van haar vriendin voor het eerst ontmoet, of zelfs Gabe, die nerveus is om voor het eerst met Alex te praten in jaar. Maar de D20 kan niet alles vertellen, en Steph ook niet. Uiteindelijk, na een jaar werken voor het radiostation, annuleert ze het stuk, zich realiserend dat de beste delen van het leven onvoorspelbaar zijn. Voer in: Alex Chen.

Zelfs als spelers het van mijlenver zien aankomen, is het passend dat Wavelengths precies begint waar Life is Strange: True Colors begon. Maar het hebben van deze verwachte eindkap is goed voor een plotapparaat, omdat er niet per se een traditioneel plot in het verhaal van Steph is. In tegenstelling tot andere Life is Strange-afleveringen, is Wavelengths een weergave van iemands leven en de gemiddelde worstelingen waarmee ze worden geconfronteerd. Spelers zullen kanten van Steph zien die ze nog nooit eerder zijn tegengekomen, zoals hoe ze met problemen omgaat - of liever, weigert ermee om te gaan - en hoe dit de relaties met de mensen om haar heen beïnvloedt, wat inzicht geeft in gebeurtenissen in haar verleden, zowel nieuw als vertrouwd voor de speler.

Onverwacht toont Wavelengths echter een nieuw perspectief op de nasleep van Chloe's dood of de vernietiging van Arcadia Bay, afhankelijk van wat ze wilden redden aan het einde van Life is Strange. Before the Storm liet een aantal onbeantwoorde vragen achter over de mensen die zijn achtergelaten in Arcadia Bay, ongeacht het einde in Life is Strange. Het beantwoordt misschien niet elke vraag die fans hebben, maar het vult wel enkele leemten op.

In tegenstelling tot True Colors, waar Alex vaak wordt getroost en vergezeld door de warme zielen van Haven Springs, is de tijd die Steph doorbrengt eenzaam. De hele DLC speelt zich af in de platenwinkel en haar radiocabine. Ze zal telefoneren op het station, flirten met vreemden op een copycat-versie van Tinder en haar vrienden sms'en in slechts matig gebruikte groepschats. Meestal, zoals wanneer ze haar Pride Month-versieringen weghaalt of op de verjaardag van Chloe's dood komt, brengt ze haar dagen door met het ophalen van herinneringen of zelfs onopgeloste trauma's. 3 Naarmate de seizoenen veranderen, verandert ook Steph's stemming terwijl ze zweeft in deze pauze van haar leven. Ze lijkt niet te denken dat het vooruit gaat, maar ze weigert ook terug te kijken. Als er een formeel complot is voor Life is Strange's Wavelengths DLC, dan is het Steph die haar verleden confronteert en leert hoe ze door moet gaan.

Er zijn slechts twee momenten waarop ze face-to-face contact heeft met andere levende mensen, waarbij ze elk van hun betekenis in Steph's leven, verleden en toekomst laten zien. Mikey is een ander personage dat terugkeert van Before the Storm, de goede vriend van Steph en metgezel van Dungeons and Dragons. Het is lang geleden dat de twee hun krachten hebben gebundeld, maar Mikey is in staat haar te overtuigen om hun campagne voort te zetten als zijn Game Master, al is het niet zonder skeletten uit haar kast te halen in de vorm van sombere herinneringen aan sessies met Chloe en Rachel. En in plaats van Steph opnieuw te laten wegrennen van haar verleden, kan hij haar helpen het onder ogen te zien, waardoor ze Gabe overhaalt om opnieuw contact te maken met Alex, de enige echte mens die de drempel van Steph's platenwinkel heeft overschreden. Hoewel Life is Strange: True Colors aanvankelijk beide liefdesbelangen met wat rechtvaardigheid behandelde, lijkt het erop dat Deck Nine in de ene over de andere heeft geleund.

Uiteindelijk zullen spelers vertrekken met twee dingen: een aantal geweldige muziekaanbevelingen en het verlangen om Life is Strange: True Colors opnieuw te spelen, vooral als ze Steph het hof maakten terwijl ze in de schoenen van Alex Chen stonden, al was het maar om haar eindelijk te zien krijg de gezonde romantiek die ze verdient. Over het algemeen is het slechts een kort stukje van Stephs leven, om de punten tussen Before the Storm en Alex' verhaal in True Colors met elkaar te verbinden, maar het voegt wat context toe aan haar geaarde houding ten opzichte van trauma en de beslissing die ze uiteindelijk neemt om Haven Springs te verlaten. Steph voelt zich een beetje misplaatst als lesbienne in een landelijke stad, en ze verlangt nog steeds naar het opwindende leven van een indieband. Wavelengths vormt het midden van Before the Storm's begin en True Colors' end van de Steph Gingrich-saga.