Life Is Strange 2 Review

February 3rd, 2020

De laatste aflevering van Life Is Strange 2, "Wolves", werd op 3 december uitgebracht voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Als ik probeer te begrijpen waarom mensen niet reageerden met een open stortvloed van opwinding en vreugde voor Life Is Strange 2 na het succes van zijn voorganger, denk ik aan Marvel-films. Superheldenfilms lijken me een oefening in het praten over de oorlog tegen terreur: in de plaats komen van de Verenigde Staten is een mens met buitengewone macht die worstelt om tot een conclusie te komen over wanneer en hoe die te hanteren. Terwijl sommige van deze films proberen te worstelen met de politiek van hun wereld, proberen de latere films het niet eens - ze zijn politiek als je tuur kijkt, maar uiteindelijk meer over bijvoorbeeld Tony Starks prachtige speelgoed dan over zijn plaats in geopolitieke conflicten. Marvel-films maken onvoorstelbare bergen geld, terwijl de Billy Lynns Long Halftime Walk van Ang Lee, over een gedesillusioneerde soldaat die terugkeert van de oorlog in Irak om in de Super Bowl te verschijnen, aan de kassa sterft.

Voor zover ik weet, is het vervolg het betere spel, maar het is een beetje alsof je recht in de langzaam exploderende supernova staart die onze politieke realiteit is.

Het eerste Life Is Strange zorgde er niet voor dat je rechtstreeks naar onze wereld keek. Spelers keken ernaar door de ogen van Max Caulfield, een vroegrijpe tiener die op een moordmysterie stuit en die ook de mogelijkheid heeft om de tijd terug te draaien. Het ging door de grootste hits van tienerdrama televisieshows: drugsdeal, zelfmoord onder tieners, de mogelijkheid van een LGBT-romance. Het was een verrassende hit en Life Is Strange 2 zou altijd in zijn schaduw moeten leven, zelfs voordat werd aangekondigd dat het een niet-gerelateerd verhaal zou zijn met verschillende karakters. Maar Life Is Strange was altijd gebrekkig, vooral als het ging om het schrijven van moment tot moment, dat op zijn best ineenkrimpt, en het einde ervan, dat neerkwam op een enkele binaire keuze.

Life Is Strange 2 maakt alle beloften van de eerste game waar. Waar de dialoog in de eerste hoogdravend en onhandig was, voelt het hier volledig menselijk. Waar de eerste game twee eindes had, heeft Life Is Strange 2 er zeven, allemaal sterk beïnvloed door de keuzes die je tijdens alle games maakt, en ze voelen allemaal aan als een natuurlijk verhalend einde voor welk verhaal je ook hebt verteld. De laatste aflevering van Life Is Strange 2 voelde als een perfecte afsluiting van mijn versie van dit verhaal, voor de keuzes die mijn versies van de personages maakten.

In de eerste Life Is Strange maakte je gewoon keuzes voor Max. In deze hebben de keuzes die je maakt niet alleen invloed op Sean Diaz, de hoofdrolspeler, maar ook op Daniel, zijn jongere broer die je opvoedt. Na de dood van hun vader, die werd neergeschoten door een blije politieagent, en in de daaropvolgende chaos, ontwikkelde Daniel telekinetische krachten en doodde de politieagent. Nu zijn de gebroeders Diaz op de vlucht, in een poging om het voorouderlijk huis van hun vader in de fictieve Mexicaanse stad Puerto Lobos te bereiken.

Life Is Strange 2 laat je niet nadenken over verdeeldheid zaaiende, soms enge politiek van de wereld waarin we leven. Dit is een verhaal van twee kinderen die op de vlucht zijn voor de wet, omdat ze simpelweg het rechtssysteem van ons land niet vertrouwen om ze niet allebei op te sluiten en het tegen te houden. De grootouders van de Diaz hebben een rode hoed met witte letters waarvan ik de tekst niet goed kon verstaan, maar die ik wel vertrouwd genoeg vond. Een van de crust punks die ze leren kennen, is van huis weggelopen omdat hij gedwongen zou worden tot conversietherapie. Wanneer Sean en Daniel dichter bij de grens komen, worden ze belaagd door een paar burgerwachten die het op zich nemen om illegale immigranten te vangen.

Ondanks hoe ontnuchterend dit verhaal kan zijn, is het de verbinding met onze wereld die Life Is Strange 2 zijn enorme hart geeft. Elke aflevering smeekt je praktisch om te geven om het soort mensen dat je normaal gesproken over het hoofd zou zien. In de panhandling crust punks vinden Sean en Daniel bondgenoten en vrienden, en voor Sean misschien zelfs liefde. De gemeente Arizona biedt de vermoeide broeders aan het einde van hun reis een uitstel en een kans om te mediteren over wat het betekent om vrij te zijn. Als Sean en Daniel in hun buitenwijk Pacific Northwest waren blijven wonen, zouden ze deze mensen nooit hebben ontmoet, nooit zo'n sterke band met hen hebben opgebouwd. Als er iets is dat Life Is Strange 2 wil zeggen, is het dat iedereen in de wereld waardigheid, geluk en liefde verdient.

Het belangrijkste dat het vervolg bij het schrijven van zijn voorganger heeft geërfd, is de bijna beschamende ernst. In sommige gevallen had ik het gevoel dat de personages bijna naar het scherm draaiden om te zeggen: "racisme is slecht." In het slechtste geval is het licht oubollig. Voor het grootste deel is het verfrissend om zo'n openhartigheid te zien in een branche waar het is alsof de ontwikkelaars van militaire shooters toegeven dat hun games politiek bevatten, als tanden trekken. Life Is Strange 2 biedt niet echt een ontsnapping aan de wereld, maar daarom is het de moeite waard om te spelen.

Tegen de tijd dat ik het einde van de laatste aflevering van Life Is Strange 2 bereikte, stond ik al uren op de rand van tranen. Zoals ik later ontdekte, is elk van de zeven eindes van het spel niet alleen afhankelijk van de keuzes die je als Sean hebt gemaakt, maar ook van wat je Daniel hebt geleerd. Als je een keuze probeert te maken die in strijd is met de moraal die je Daniel hebt laten zien door middel van je woorden en daden, kan hij het niet met je eens zijn en een andere wending nemen. Het einde dat ik kreeg, is een afspiegeling van een Sean die Daniel leerde om binnen de regels van de samenleving te leven, en het lot van de gebroeders Diaz lijkt passend voor dat verhaal.