Final Fantasy VII Remake PC Review

December 15th, 2021

De poot van de aap krulde hard op deze. Spelers wachten nu al bijna twee jaar op de fantastische Final Fantasy VII Remake voor pc, maar niet op deze manier. De pc-versie heeft stotterproblemen en nauwelijks geavanceerde instellingen, ondanks een premium prijskaartje van € 70.

Vorige week exclusief uitgebracht (voorlopig tenminste) in de Epic Games Store, de pc-poort is de FFVII Remake Intergrade-versie uitgebracht op de PS5 die wordt geleverd met de Yuffie-verhaaluitbreiding, een fotomodus en grafische opties voor prestaties. De poort zou het spel op een soepele 60 fps moeten draaien. Op pc melden spelers echter aanzienlijke framedrops, vooral in drukke gebieden zoals de sloppenwijken van Midgar.

Ik heb het spel gespeeld op een i7 met een GeForce RTX 2080 TI, een redelijk gemiddelde configuratie. Met alle instellingen op een hoog niveau, waren er enkele consistente framerate-stotters bij 60 fps. Enkele aanpassingen aan de schaduwkwaliteit hebben geholpen. Vreemd genoeg had ik minder haperingen bij 90 fps, zelfs met texturen op de hoogste instelling. De framerate-drops hebben zeker invloed gehad op de ervaring, maar ik was in staat om de prestaties aan te passen om ze te minimaliseren, hoewel ze ze niet helemaal doden. De haperingen in de framerate kunnen afhankelijk zijn van instellingen en hardware. Als ze een softwareprobleem zijn, worden ze waarschijnlijk gepatcht. Zelfs als alles is teruggedraaid, werkt het en ziet het er minstens zo goed uit als de PS4-versie. Dat is misschien geen geweldig verkoopargument, zeker niet voor een spel met de volledige prijs.

Hoewel het trackrecord van Square Enix als het gaat om pc-poorten op zijn best vlekkerig is, zijn de huidige prestaties van FFVII Remake Intergrade vooral schokkend, aangezien het de eerste moderne game op het platform is die het plafond van € 60 doorbreekt voor een nieuwe lancering. Dienovereenkomstig heeft het prijskaartje geleid tot veel verontwaardiging in het proces. Gelukkig voor Square Enix heeft de Epic Games Store nog steeds geen gebruikersrecensies of zelfs discussieborden. ff7 2

Heel subjectief ziet Final Fantasy VII er echter beter uit op pc. Texturen zijn scherper en kleuren zijn rijker. De texturen met een lagere resolutie in de sloppenwijken zijn niet op magische wijze verbeterd, maar de uitstekende art direction en wereldopbouw zijn nog steeds indrukwekkend. Terugkerend naar de PS5, leek de consoleversie een beetje gedempt en minder gedetailleerd in vergelijking.

Natuurlijk biedt de pc-poort de mogelijkheid om het spel met muis en toetsenbord te spelen. Waarom iemand dat zou willen, is echter een raadsel. Het is duidelijk ontworpen voor een controller.

Voor pc-gamers die de consoleversie van Final Fantasy VII Remake Intergrade niet hebben gespeeld, is het ondanks de mogelijke technische problemen een gemakkelijke game om aan te bevelen. Er is gewoon te veel goeds. The Remake is een van de beste opnieuw ontworpen games ooit gemaakt, en het origineel is aantoonbaar een meesterwerk. Ik had graag meer opties, betere optimalisatie en een lager prijskaartje gezien, maar op pc ziet Final Fantasy VII Remake er fantastisch uit en het verhaal, de personages en de gameplay verdienen de tijd van elke gamer. ff7 3