Baldur's Gate: Dark Alliance Review

December 13th, 2021

20 jaar na de oorspronkelijke release laat Baldur's Gate: Dark Alliance andere hack-and-slash-games zien hoe het moet.

PC-gamers zijn bekend met de Baldur's Gate-franchise sinds het origineel in 1998 werd gelanceerd, maar degenen op consoles kwamen pas een paar jaar later in actie met Baldur's Gate: Dark Alliance uit 2001. Baldur's Gate: Dark Alliance, ontwikkeld door Snowblind Studios en lovende kritieken op het moment van de release, was een klassieker uit het PS2-tijdperk. Tot voor kort konden fans het spel alleen spelen door hun oude consoles uit te graven, maar nu is een heruitgave van Baldur's Gate: Dark Alliance direct beschikbaar op de meeste moderne spelplatforms.

Uit het niets heeft Black Isle Studios Baldur's Gate: Dark Alliance opnieuw uitgebracht, waarmee de klassieke hack-and-slash-game waarin de kerkers kruipen, naar moderne platforms is gebracht, min of meer precies zoals fans het zich herinneren. Hoewel de graphics iets scherper zijn, is dit geen remaster van het originele spel. Deze nieuwe release van Baldur's Gate: Dark Alliance is een poort, voor beter of slechter.

Aan de positieve kant betekent dit dat Baldur's Gate: Dark Alliance bestaat zoals het deed toen het voor het eerst werd gelanceerd in 2001, wat geweldig is voor nostalgische mensen. Maar het betekent ook dat sommige aspecten van het spel die niet echt goed zijn verouderd, niet worden aangepakt. Spelers kunnen zich verheugen op NPC's die in eindeloze cirkels rondlopen, allerlei grafische eigenaardigheden, lichaamsdelen die door kleding knippen en af ​​en toe crashen, naast andere problemen.

Baldur's Gate: Dark Alliance slaagt er ook niet in om de moeilijkheidsgraden in evenwicht te brengen. De Easy-modus is een beetje te gemakkelijk, terwijl Normal bizar moeilijk is. Zelfs als je helemaal aan het begin van het spel tegenover de rioolratten staat, worden degenen die doorspelen op de moeilijkheidsgraad Normaal vrijwel onmiddellijk gedood. Daarna zijn er nog twee uitdagendere moeilijkheidsgraden, maar de meeste gamers zullen waarschijnlijk bij Easy willen blijven voor hun eerste playthrough.

Het gebrek aan online co-op zal voor sommigen ook teleurstellend zijn, en aangezien er drie speelbare personages zijn, zou het leuk geweest zijn om de lokale co-op uit te breiden om drie spelers te ondersteunen. Ondanks deze tekortkomingen is Baldur's Gate: Dark Alliance al die jaren later nog steeds geweldig om te spelen, vooral als je met een vriend speelt. Het is een klassieke actie-RPG-ervaring met kerker-crawling, waarbij spelers missies voltooien, een level omhoog gaan, betere uitrusting kopen en vechten tegen eindeloze hordes vijanden.

Baldur's Gate: Dark Alliance is georganiseerd in drie verschillende acts. De eerste Act speelt zich af in de stad Baldur's Gate zelf, waar spelers te maken hebben met een vilein nieuw Thieves Guild en met allerlei wangedrochten in de riolen onder de stad. Act 2 vindt plaats in de bergen, terwijl Act 3 in een moeras plaatsvindt. Elk gebied is visueel van elkaar te onderscheiden en zit boordevol inhoud.

Elk van de drie hoofdgebieden in Baldur's Gate: Dark Alliance omvat een hub met een winkel waar spelers hun buit kunnen verkopen, evenals NPC's die mogelijk nevenmissies moeten voltooien. Spelers kunnen bij het hoofdverhaal blijven en al het andere negeren, maar degenen die de tijd nemen om de extra taken aan te pakken of van de gebaande paden afdwalen, worden beloond met extra buit waardoor het veel gemakkelijker wordt om een ​​aantal van de meer hoogwaardige wapens te betalen en wapenrusting.

Tijdens het avontuur zullen spelers ontdekken dat de "kerkers" in Baldur's Gate: Dark Alliance behoorlijk lang kunnen zijn met talloze wendingen, bochten en meerdere niveaus. Het kaartsysteem van de game maakt het moeilijk om te verdwalen, maar er zijn enkele doelen die enorm zouden hebben geprofiteerd van een modern markeersysteem, zodat spelers hun tijd niet verspillen aan urenlang gedachteloos rondlopen. En hoewel de kaart nuttig is, maakt de manier waarop deze in- en uitfadet op basis van de positie van de speler het soms moeilijk om te bepalen waar spelers al zijn geweest en welke gebieden nog moeten worden verkend.

Het zou leuk geweest zijn om deze levenskwaliteitsverbeteringen te hebben, maar het spel is nog steeds erg leuk zonder. En het doet er alles aan om alles zo pijnloos mogelijk te maken voor spelers. Baldur's Gate: Dark Alliance-spelers zullen bijvoorbeeld tijdens hun avonturen tal van Recall Potions vinden waarmee ze onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde stad kunnen vervormen, genezen en vervolgens terug kunnen buigen op de exacte plek waar ze waren gebleven in de kerker. Dit verlicht een groot deel van de frustratie die er anders zou zijn door overbelast te zijn of weinig gezondheidsdrankjes te hebben 1 Er zijn duidelijke manieren om van Baldur's Gate: Dark Alliance een superieure ervaring te maken, maar het is nog steeds leuk om het hoe dan ook op nieuwere consoles te kunnen spelen. Zoals eerder vermeld, is Baldur's Gate: Dark Alliance beschikbaar voor de meeste moderne gameplatforms, waarschijnlijk vanwege de naderende lancering van de nieuwe game, Dungeons & Dragons: Dark Alliance van Tuque Games. En hopelijk betekent dit dat fans op een gegeven moment ook kunnen uitkijken naar een mogelijke port van Baldur's Gate: Dark Alliance 2.

Het verhaal zelf is voor het grootste deel vrij algemeen fantasierijk met een aantal personages die de neiging hebben om door te draven zonder iets interessants te zeggen, maar het heeft een aantal verrassende momenten en is voldoende vermakelijk. Het cliffhanger-einde steekt een beetje, maar een Baldur's Gate: Dark Alliance 2-poort zou dat probleem verhelpen.

Baldur's Gate: Dark Alliance is een goede keuze voor diegenen die op zoek zijn naar een nostalgische reis en voor iedereen die de eerste keer heeft gemist en een leuk lokaal coöpspel nodig heeft om te spelen. Er zijn veel aspecten van het spel die niet goed zijn verouderd, maar de funfactor overtreft veel van die problemen. Bovendien geeft de game spelers veel waar voor hun geld, met veel te doen in het hoofdverhaal en wat ontgrendelbare inhoud, waaronder een Gauntlet-modus en het favoriete personage Drizzt Do'Urden van fans. Baldur's Gate: Dark Alliance was een geweldige game in 2001 en 20 jaar later is het nog steeds erg leuk om te spelen.