The Last of Us Part 2 Review - Meesterwerk of flop

June 20th, 2020

The last of us 2 heeft geen goede start gekend door vele leaks. Een belangrijk deel van het verhaal was al voor de release gelekt. En iets wat waarschijnlijk een grote schok voor gamers had moeten zijn tijdens het spelen, was al helaas openbaar gemaakt. Ik heb het natuurlijk over de dood van Joel. De held van het vorige spel.

De Gameplay De gameplay is vergelijkbaar met het vorige deel. Je hebt weer de gebruikelijke wapens die ook in deel 1 waren. Alleen heb je dit keer ook een geautomatiseerde machine gun die ook nog eens een silencer erop heeft. Dus als je hordes zombies wilt neerknallen zonder de rest te waarschuwen, is dit je wapen. Verder zijn er meer animaties toegekend aan Ellie en Abby, zo kun je nu niet alleen kruipen maar ook liggend voorwaarts bewegen. Dit is handig als je door velden met hoge gras ongedetecteerd wilt doorlopen. De animaties zijn geweldig en ongekend vol met geweldadigheid. Hoofden die exploderen, bijlen die in mekaars rug worden geslagen, hoofden die kapot gestampt worden. De makers hebben duidelijk enorm veel tijd besteed aan de animaties.

Het verhaal TLOU2 staat bekend om zijn verhaal. Ellie en Joel werden in het vorige deel geintroduceerd en iedereen wilt weten hoe het verder met ze afloopt. Merendeel van de fans zijn gehecht geraakt aan Joel, die een soort van vaderrol heeft opgenomen. Ellie is inmiddel van een kleine meid naar een volwassen meid gegroeid met een ongerept eigen mening. Daarom is het zo grievend en eigenlijk onebgrijpelijk waarom naughty dog fanfavorite Joel zo snel uit het verhaal schrijft. Joel wordt door Abby met een golf club vermoord. Wat het nog schokkender maakt is dat je vervolgens een groot deel van het spel moet spelen met de moordenaar van Joel. Iets wat bij velen veel kwaad bloed oproept en voor onbegrip zorgt.

De conclusie The last of us 2 had alles in zich om een meesterwerk te worden. Het vorige deel had het fundament gelegd en nu hoefde alleen nog maar het huis afgewerkt en ingericht te worden en het zou een meesterwerk zijn. Echter, Naughty dog heeft een groot risico genomen met het verhaal en dit heeft helaas verkeerd uitgepakt. Het moorden van Joel en het introduceren van een nieuwe karakter in Abby, werkt niet en roept irritaties op. Het voelt niet goed aan om met haar te spelen en je wenst ook ieder moment dat Abby keer op keer doodgaat. Door deze mega blunder van Naughty Dog krijgt The last Of Us 2 maar een 7,5 als cijfer. Indien het verhaal beter was geweest was het werkelijk een 9,5 of zelfs 10 geweest , want de graphic zijn subliem, de gameplay is heerlijk, soepel, vermakend, en buitengewoon expliciet.