Yakuza 5 Review

February 10th, 2020

We zijn de laatste tijd absoluut verwend met Yakuza-spellen, vooral als je een nieuwkomer bent in de serie die moeiteloos van 0 naar de Kiwami's naar Like a Dragon is gesprongen. Maar nu sommige van de oudere games op de pc verschijnen, moeten degenen die terug willen grijpen in de geschiedenis van de serie met een aantal dingen rekening houden.

Na een release op PlayStation vorig jaar, zijn Yakuzas 3, 4 en 5 vandaag verkrijgbaar voor pc en Xbox, in de vorm van "geremasterde" edities. En hoewel ze enigszins zijn verbeterd om ze up-to-date te brengen, met verbeterde resolutie en framerate, zijn dit nog steeds games van 11, 10 en 8 jaar oud, en in tegenstelling tot Kiwami zijn het zeker geen complete remakes.

Wat dit betekent is dat je, afgezien van grafische aanpassingen, een aantal ouwe Yakuza-spellen zult spelen, voor zover ik me niet had gerealiseerd voordat ik ze deze week uitprobeerde. Omdat de serie de neiging heeft om in een ijzig tempo te verbeteren tussen releases, een tweak hier en een stop daar, is het niet altijd duidelijk wanneer je een nieuwe Yakuza-game speelt, hoeveel soepeler en moderner het is dan de vorige. Je denkt gewoon, hé, dit is een nieuw Yakuza-spel, lief!

Dus teruggaan naar Yakuza 5, nu een van de slechts twee games in de hoofdreeks die hier niet worden besproken (ik had op dat moment technische PS3-problemen, en heb het dus nooit afgemaakt), was niet echt de vreugde die ik was verwachten dat het zo is. Het spel regeert nog steeds, begrijp me niet verkeerd, maar ik was een beetje geschokt door hoe knapperig de besturing van het spel was, hoe spul de animaties van Kiryu waren, hoeveel van de vervelende kleine eigenaardigheden van de serie (zoals vaste opslagpunten en een gebrek aan first-person-modus) die ik had verdoezeld of gewoon helemaal vergeten was in mijn roze herinneringen.

En toch! Natuurlijk zouden die dingen gebeuren, dit zijn oude videogames, en dit zou anders een gegeven en verwacht zijn. Het is alleen te danken aan de wilde en rare groei van deze serie in het Westen, die op heel rare plaatsen is gestegen (eerst om 3 uur, daarna 0 en de laatste tijd bij Like a Dragon) dat ik er zin in had om het hier te beginnen, omdat PC en Xbox benaderen deze games misschien voor het eerst, in plaats van een oude favoriet opnieuw te bezoeken.

Als dat zo is, zul je ze natuurlijk geweldig vinden, zolang je maar voorbereid bent op dat spul. Vooral Yakuza 4 & 5 hebben een soort bombastische vrijgevigheid waar latere games van zijn weggelopen, met een waanzinnig overdreven cast van speelbare personages en met elkaar verweven verhaallijnen die geweldig zijn om doorheen te werken.

Na een uitputtende reeks van zes hoofdgames, enkele spin-offs en het ingeklemde maar uitstekende oordeel, ging de Yakuza-serie in 2020 een nieuw tijdperk in met de release van Like a Dragon, dat iets compleet nieuws probeert te zijn, maar dat is het ook niet .

Lees verder En hoewel ik echt bewondering had voor de moeite die ik in de RPG-gevechten van Like a Dragon heb gestoken, was het ook leuk om terug te gaan naar de bottenkrakende actiegevechten van de serie, iets dat er intimiderend uitziet en klinkt, maar dat niet echt is. Een combinatie van upgradepaden en moeilijkheidsgraden betekent dat in principe iedereen zich een weg kan banen door deze spellen, inclusief enkele van de beste en meest memorabele baasgevechten die je ooit zult zien.

Ik ben de ergste in dat soort gevechten, dus als ik deze spellen kan uitspelen zonder me in het zweet te werken, kan iedereen dat.