Override 2: Super Mech League Review

December 21st, 2020

Gigantische mech-gevechten zijn niets nieuws in de gamescene. Helaas is ook niet nieuw dat het genre weinig voorbeelden heeft van mech-battling-gameplay van hoge kwaliteit. Override 2: Super Mech League heeft onlangs zijn naam aan de strijd toegevoegd, waardoor hectische arena-gevechten naar PS4, PS5, Xbox Series X, Xbox One, pc en Nintendo Switch werden gebracht. Hoewel het soms leuk is, is het uiteindelijk moeilijk om deze specifieke arena-jager aan te bevelen boven andere vechtspellen die nu ook beschikbaar zijn, tenzij je ECHT van mechs houdt.

Nadat ze de planeet hebben gered van een intergalactische dreiging, vechten gigantische mechs het uit in arena's voor het plezier van de mensen die ze hebben gered. Deze gigantische robots - bestuurd door een menselijke piloot - variëren in grootte en gestalte, variërend in alles van vlezig en sterk tot kleiner en ongrijpbaar. Je bent de nieuweling op het mech-vechtcircuit en probeert naam te maken terwijl je door de rangen stijgt en invloed en beloningen krijgt in verschillende Mech Leagues.

De carrièrecampagne van Override 2 bevat alles wat je nodig hebt om de verschillende spelmodi van de game te ervaren. 1v1, 2v2, 4v4 gratis voor iedereen ... zelfs een King of the Hill-modus is voor jou beschikbaar terwijl je het uitvecht als een van de 20 verschillende robots van de game. Elke mech heeft een handvol verschillende bewegingen terwijl ze een speciale Ultimate-vaardigheid tot hun beschikking hebben zodra hun speciale meterbalk vol is. Alleen omdat je Ultimate klaar is, wil dat natuurlijk niet zeggen dat hij automatisch wordt geraakt. Daarin schuilt een deel van de frustraties van het spel: de besturing.

Ik verwacht nooit dat een mech-game de strakste besturing heeft. Het zijn tenslotte gigantische mechanische robots. Ik heb echter het gevoel dat Override 2: Super Mech League gewoon niet zeker weet wat voor soort game het probeert te zijn. Ik zou graag willen zeggen dat deze game aanvoelt als een legitieme, zwaar georiënteerde robotgevechtgame, maar dat is het gewoon niet. Er zijn momenten waarop het besturen van je robot geweldig aanvoelt, alsof je achter het stuur zit, hendels of wat het ook is dat je gebruikt om een ​​gigantische mecha te besturen. Dan zijn er momenten waarop de hand-to-hand-gevechten - die combo-aanvallen belonen - leuk en opwindend zijn. Maar er is nooit een goede mix van de twee mechanica. Dit resulteert vaak in een poging om een ​​soort van aanvallende aanval uit te voeren, maar de onhandigheid van de besturing van de robot zorgt ervoor dat je robot de verkeerde kant op gaat. Als zodanig vindt er veel knoppenmashing plaats, wat echt niet goed werkt vanuit strategisch oogpunt.

Gevechten bevatten ook wapens die willekeurig in de arena vallen, zoals laserblasters en gigantische slagwapens. Wapens zijn voorwerpen voor beperkt gebruik die uiteindelijk verdwijnen. Dat gezegd hebbende, sommige slagwapens overtreffen hun welkom ruimschoots. Ik heb meerdere wedstrijden gewonnen door mijn tegenstander te vangen in een lus of geraakt te worden met mijn slagwapen, waarbij ze niet konden ontsnappen. Om de een of andere reden wordt het beperkte gebruik van het wapen enorm uitgebreid, waardoor ik er volledig van kan profiteren. Het is een ongelooflijk goedkope manier om te winnen, en een nog ergere manier om te verliezen (uit ervaring gesproken). Geen geweldige monteur voor een vechtgame.

Dit strekt zich uit tot de online multiplayercomponent van de game, die dezelfde gamemodi bevat die offline beschikbaar zijn. Online wedstrijden kunnen leuker en uitdagender zijn dan de modus voor één speler, maar het daadwerkelijk verbinden met een online wedstrijd kan erg lang duren, als je tenminste al verbinding kunt maken. Er zijn gewoon niet genoeg spelers die de game spelen, waardoor er veel te wensen over is wat betreft herspeelbaarheid.

Het belangrijkste verkoopargument van Override 2: Super Mech League zijn de speelbare robots. Als je een fan bent van kaiju of grootschalige mech-gevechten, zul je dit spel waarschijnlijk leuk vinden. Dit geldt vooral voor het DLC-karakter van Ultraman in de game. Override 2 biedt veel leuke personages om te spelen zoals in het basisspel, maar Ultraman blinkt uit als een van de leukste personages om mee te spelen. Het is jammer dat Ultraman achter een betaalmuur zit (in de vorm van de Deluxe Edition van de game), want hij zou echt een belangrijk verkoopargument voor de game moeten zijn.

Uiteindelijk komt je Override 2: Super Mech League-ervaring neer op één simpele factor: als je het spel speelt vanwege zijn kijk op gigantische mecha / kaiju arena-gevechten, zul je waarschijnlijk genieten van Override 2. Helaas, met zijn controle over ellende en een kleine online spelersbasis, Override 2: Super Mech League heeft gewoon niet echt iets anders te bieden voor fans van het vechtgenre in het algemeen.