Vigor Review

November 24th, 2020

Vigor is een multiplayer-looter-shooter van Bohemia Interactive. Misschien ken je Bohemia van de ultrarealistische ARMA-serie of, misschien nog relevanter, DayZ. Vigor lijkt een beetje op DayZ, behalve dat het geen zombies, wandelaars of enige andere smaak van de ondoden bevat. In plaats daarvan ben jij het ten opzichte van andere mensen terwijl je op zoek gaat naar middelen in een post-apocalyptisch Noorwegen.

In plaats van plaats te vinden op een gigantische kaart vol met een honderdtal spelers, heeft Vigor kleinere kaarten met 8-16 spelers die onderling vechten om een ​​deel van een beperktere buit. Het is een minder interessante buitpool, want waar andere, vergelijkbare games je misschien bedrogen geweren met allerlei willekeurige bijlagen oppikken, ga je naar het gebied met je eigen wapens en munitie in plaats van ernaar te zoeken als je aankomt. Als je een wapen vindt, moet je het waarschijnlijk verwisselen met een wapen dat je hebt meegenomen, en het voor altijd achterlaten. De focus ligt hier meer op dingen als hout, glas en spijkers, zodat je je basis kunt upgraden en vervolgens kunt ontsnappen voordat een stralingswolk het gebied bedekt.

Het basisbouwaspect is gemakkelijk het slechtste deel van het spel. Na een korte tutorial aan het begin van het spel, word je naar je basis gebracht, zodat je rond kunt kijken. Het is een vervallen huis op een berg, merkwaardig genoeg nog versierd met kerstverlichting eind januari, en het lijkt er helemaal te zijn om zo min mogelijk inhoud uit te strekken over zo veel mogelijk tijd.

Er is een groot aantal upgrades om uit te kiezen, maar deze zijn alleen beschikbaar als je schuilplaats het vereiste niveau heeft bereikt. Je begint met een knutseltafel, zodat je geweren en munitie kunt maken, waarna je schuilplaats een niveau hoger komt en je de upgrade van de "houtblok" kunt bouwen, die passief 24 uur hout per uur genereert. Dan kun je de waterdestillatie-upgrade bouwen, waardoor de ambachtelijke tijd wordt versneld.

Ja, het kost tijd om ook dingen te maken en te bouwen. Bovenop die rimpel zijn alle upgrades absolute onzin - ik kan me niet herinneren waar ik oorspronkelijk de upgrade van de "houtblok" van gemaakt heb, maar met de eerste upgrade kan ik de hoeveelheid hout die het per uur genereert verhogen tot 30 voor de kosten van 348 nagels. Hoe precies? Het derde niveau van de knuttafel vereist 258 metalen onderdelen en niets anders. Het slaat allemaal nergens op. Wat betreft het upgraden van de functies in je basis, de meeste hebben 13 niveaus om doorheen te werken, elk met een vergelijkbare marginale toename, het vergen van de tijd om te bouwen en grote hoeveelheden onzinnige en saaie buit eisen.

Laten we eens kijken naar de rattenval - geef me een minuutje humor. De rattenval genereert twee keer voer per uur door heerlijke ratten te vangen. Het is op de een of andere manier volledig uit draden opgebouwd, ondanks dat er op de foto naast de upgrade een blikje zit, en het duurt 10 minuten om het te bouwen zodra je schuilplaatsniveau vier hebt bereikt. Er zijn 13 niveaus om het te upgraden en totdat het niveau 10 bereikt, verhoogt elk niveau hoeveel voedsel je krijgt met 0,3 of 0,4 voedsel per uur. De laatste drie niveaus verhogen het met één tot maximaal acht voedsel per uur. Dan zijn er nog drie identieke rattenvallen ontgrendeld op niveau 8, 10 en 12. Dit is niet leuk. Het is een loopband die is afgesteld op de langzaamste stand om ervoor te zorgen dat u hem zo lang mogelijk gebruikt. Er zijn negentien basisupgrades, exclusief de rattenvallen, en ze zijn allemaal hetzelfde, maar met iets andere voordelen.

Desondanks zou het mogelijk kunnen zijn om van het spelen te genieten, maar helaas is de rest van het spel op zijn zachtst gezegd een beetje wisselvallig. De kaarten, hoewel veel kleiner dan een Battle Royale, zijn nog steeds groot genoeg dat het relatief magere aantal spelers in elk spel er vaak toe leidt dat je niemand tegenkomt voor meerdere spellen op rij, zelfs als je gaat voor zaken als kluizen en de airdrop die opduikt. op de kaart. Dan is er wat er gebeurt als je iemand ontmoet. Of je nu wordt geschoten voordat je iemand ziet door iemand die een geweer heeft meegebracht dat gewoon beter is dan alles wat je tot je beschikking had, of je loopt iemand tegen het lijf die niet echt een geweer bij zich heeft, beide situaties zijn vervelend voor heel verschillende redenen.

Bovendien, terwijl het spel er meestal bruikbaar uitziet, duikt het in lelijkheid door het overmatig gebruik van neutrale texturen, en zelfs de met sneeuw bedekte noordse bergen op de achtergrond zien er wazig en vervaagd uit, waardoor elk potentieel verder wordt verpest. voor een meeslepende sfeer.