Sonic Frontiers Review

December 7th, 2022

Meestal speel je een paar uur van een game en kun je er met een gerust hart je mening over geven. Geen volledige recensie of zoiets, maar je kunt meestal zeggen: "Oh ja, dat is een goede" of "Nee, pas op, het is vreselijk" of zoiets. Maar Sonic Frontiers niet. Een paar uur later en ik weet helemaal niet wat ik ervan moet denken. Voor wie is dit spel? Waarom is het gemaakt? Waarom speel ik het nog? Wat is er verdomme aan de hand?

Toen de eerste gameplay-trailer voor Sonic Frontiers eerder dit jaar werd onthuld, was de reactie erop een mix van verwarring, memes en veel vergelijkingen met Breath of the Wild. Het zag eruit als een flauwe Unreal Engine-demo waar iemand Sonic in duwde. Fans wilden dat het spel werd uitgesteld in de hoop dat het zou veranderen of verbeteren. Dat is niet gebeurd. Als reactie op alle kritiek en memes zei Sega dat fans Frontiers gewoon "niet begrepen". Ze hebben het niet begrepen. Maar nadat onze eigen Ethan Gach de pre-release had gecontroleerd, begreep hij het nog steeds niet. En nu, nadat het deze week op console en pc is uitgebracht, heb ik er een paar uur in gestoken en ik snap het ook nog steeds niet.

Meteen uit de poort zijn de openingsscènes raar , met Sonic-personages zoals Eggman en Tails die eruit zien alsof ze uit een game zijn gevallen die in de laatste generatie is uitgebracht, maar bestaand in een wereld die eruitziet alsof het is weergegeven in een moderne versie van Unreal Motor. De plot houdt in dat Eggman , Sonic's oude aartsvijand, een oud standbeeld of zoiets vindt en een invasie van magische cyberrobots veroorzaakt. Ik weet het niet. Soms weet ik niet eens zeker of de game weet wat er aan de hand is. De opstelling gooit Sonic, alleen, in een grote en vreemde wereld die handig gevuld is met rails om te slijpen, bumpers om vanaf te gooien en ringen om te verzamelen.

Het is ook een heel eenzame wereld. Er is weinig muziek. Het is gewoon voornamelijk Sonic, althans in de vroege uurtjes, die in zijn eentje rondrent. Geen vrolijke muziek. Geen schattige robots of cartoonachtige monsters. Gewoon fotorealistische kliffen, rivieren en gras om de beroemde egel gezelschap te houden. Ik voelde me soms als Norman Reedus in de vroege gebieden van Death Stranding. (Nee, Sonic pis niet in dit spel en drinkt geen Monster Energy.)

Als je Sonic eenmaal onder controle hebt, na de wilde intro- tussenfilmpjes , wordt het beter en ook ... uh slechter? Het spelen van dit spel is een achtbaan, waarbij het ene mijn plezier verhoogde en het andere me deed afvragen waarom ik mijn tijd aan het verspillen was. Sonic bestuurt als stront, totdat je hem op gang krijgt, waarna hij pittig aanvoelt en de assists van het spel in werking treden, waardoor je beter kunt draaien of gemakkelijk tussen objecten kunt platformen. Maar dan begin je weer rond te lopen en voelt hij zich onhandig en het spel leek soms in de war over welke kant ik op ging en wanneer hij me moest helpen en wanneer niet. De hele ervaring is rommelig, en dan ontdek je dat de game een heleboel schuifregelaars bevat waarmee je rechtstreeks kunt veranderen hoe Sonic beweegt en wordt bestuurd!

Nogmaals, dit voelt niet als een spel, of in ieder geval niet het soort spel dat ik zou verwachten van een Sega of Capcom of een EA of wat dan ook. Het voelt als een wilde mod die een toegewijde Sonic-fan heeft samengesteld met een mix van geripte middelen en tijdelijke aanduidingen.

Verspreid over deze Unreal Engine-tutorial-ogende wereld zijn puzzels die soms leuk zijn en me herinneren aan mijn favoriete momenten uit Breath of the Wild. Kleine puzzels die je oplost met enkele van de vaardigheden van Sonics. Andere puzzels zijn te simpel. Eén puzzel vertelde me net dat ik een tijdje in een wiel moest rennen. Dat werkte natuurlijk echt voor Sonic, maar was niet leuk voor mij. Door deze verspreide puzzels te maken, ontgrendel je nieuwe delen van de wereldkaart en voeg je soms nieuwe hogesnelheidsrails toe om op te grinden, zodat je snel de grotere kaart kunt omzeilen. Eerlijk gezegd is het een stuk cooler dan klikken op snel reizen op het kaartscherm, zoals zoveel andere open-wereldspellen.

Alle puzzels, vijanden en meer worden in een te ingewikkelde lus gevoerd, waarbij meerdere valuta's en edelstenen en zaden betrokken zijn die Sonic verbeteren of nieuwe dingen ontgrendelen die vervolgens meer van deze bronnen bieden, waardoor je uiteindelijk toegang krijgt tot meer locaties en de chaos edelstenen en dat sluit weer aan op de cyberniveaus en het wordt allemaal gewoon te veel. Ik ben hier alleen om heel snel te rennen, wat dingen te doden en te blijven rennen. Nogmaals, ik begreep het meeste, maar proberen uit te leggen is ongeveer net zo leuk als rotzooien met dit spul.

En toch bleef ik spelen. Waarom? Omdat, zoals ik al eerder zei, wanneer Sonic snel gaat, de grotendeels lege en eenzame open wereld een waas van kleuren wordt terwijl je naar verschillende platforms en rails snelt. Sommige hiervan zijn verborgen buiten de gebaande paden en belonen je voor het verkennen. En ik kan niet liegen, dat gevoel toen ik een perfecte lijn vond - waardoor ik in een paar stijlvolle seconden een heleboel ringen en middelen kon verzamelen - voelde goed.

Dan zou ik een van de gigantische titanen tegenkomen waar je met snelheid op moet rennen, als een rare gemodificeerde versie van Shadow of the Colussus , en ik zou vergeten dat ik een Sonic-game speelde. En dan begon holografische cyber Amy te chatten met Sonic in een slecht geschreven filmpje en werd ik er snel aan herinnerd dat, nee, ik in feite nog steeds een Sonic-videogame speelde. Om de een of andere reden…

Ik denk niet dat ik je aanraad om Sonic Frontiers te gaan kopen. Maar ik begrijp ook waarom zoveel mensen Sonic Frontiers bekijken. Het is zo'n vreemd en (waarschijnlijk) duur experiment van Sega. Zelden zien we franchises met grote namen op zo'n interessante manier zo ontsporen? Nogmaals, ik denk niet dat Frontiers een goede game is, maar ik juich de ontwikkelaars toe dat ze zoiets anders hebben gedaan met zo'n populair personage en zo'n populaire serie.