Bayonetta 3 Review

December 1st, 2022

Toen Bayonetta 3 voor het eerst werd aangekondigd tijdens de Game Awards in 2017 als exclusief voor de Nintendo Switch, wist ik toen en daar dat de aanschaf van Nintendo's handheld een onvermijdelijkheid was omdat het mijn Bayonetta -machine was. Nu Bayonetta 3 er is en ik eindelijk credits heb gerold, zou ik eigenlijk willen dat het in de eerste plaats niet gemaakt was. Hoewel Bayonetta 3 boordevol glimmende nieuwe wapens en monsters zit om ze op uit te testen, is er niet genoeg fanservice in de wereld om goed te maken hoeveel catastrofale afknapper het is, dankzij het onzinvuur van een verhaal en de mishandeling van geliefde karakters.

Bayonetta 3 van PlatinumGames is een hack-n-slash-game met karakteractie. Je speelt als Bayonetta , een krachtige en modieuze Umbraanse heks met de kracht om de tijd te vertragen met een perfect getimede ontwijking. Hoewel de lancering van Bayonetta 3 reden tot feest zou moeten zijn, gezien het feit dat het samenvalt met het jubileum van de serie, zal de erfenis er niet een van triomf zijn; dit is de slechtste game in de trilogie vanwege de manier waarop het fans over gloeiend hete kolen haalt tijdens de mars naar de matte finale. Over het algemeen zijn Bayonetta -games achtbanen van actie met een hoog octaangehalte waarmee je een groot aantal bevredigende combo's kunt ontketenen op golven van monsters in creatieve gevechtsarena's. Ze bevatten ook allemaal ingewikkelde verhaallijnen met dicht jargon, tijdloze plotstructuren en oninteressante schurken met vage of basale motivaties. Meestal kunnen fans deze tekortkomingen verontschuldigen omdat ze de spanning van de waanzinnige achtbaanrit van Bayonetta's aanstekelijke bravoure en gevechtskracht niet temperen. Hoewel het verhaal van Bayonetta 3 gemakkelijker te volgen is dan normaal, brengt het zoveel schade toe aan zowel nieuwe als oude personages dat het beter onverteld had kunnen blijven.

De MacGuffins zijn dit keer de chaosversnellingen. Afgezien van het feit dat ze ontzettend veel lijken op de chaos-smaragden van Sonic, werken ze ook op dezelfde manier doordat het verzamelen ervan de gebruiker de macht geeft om tijd en ruimte te manipuleren. In Bayonetta 3 moet de Umbran- heks alle chaos-versnellingen verzamelen voordat de belangrijkste antagonist van het spel, Singularity, wordt verslagen. Het korte en zoete van het grote plan van Singularity is om door het multiversum te springen en Arch-Eve te doden, dwz de machtigste Umbraanse heks die er is, en haar krachten over te hevelen totdat hij het enige levende wezen in het universum is. Hoewel er op zichzelf niets mis is met het feit dat een game formule-achtig is, vormt de toewijding van Bayonetta 3 aan dit recept een knelpunt voor elke opwindende gimmick in de hoofdstukken van de game. In eerdere Bayonetta- spellen voelden hoofdstukken geheel uniek aan elkaar dankzij hun inventieve setpieces . Het ene moment vecht je tegen een stel engelen in het Vaticaan, en het andere moment surf je door een tyfoon en vecht je tegen een gigantische mantarog. Hoewel Bayonetta 3 behoorlijk wat boeiende setpieces heeft, begint het doorlopen van Bayonetta 3 te voelen als slaapwandelen door steeds weer dezelfde concepten. In tegenstelling tot eerdere delen, is verkenning de sleutel in Bayonetta 3. De game heeft een speciale waypoint-toggle-knop, zodat je niet hoeft te raden welke routes naar bonusitems en optionele uitdagingen leiden en welke naar de voortgang van het verhaal leiden. Misschien wil je de extra dingen echter overslaan, aangezien Bayonetta 3 vermoeiend wordt om te spelen als je probeert voor een complete run. Afwijken van de gebaande paden om heksenproeven aan te gaan wordt vervelend, en de platformtijdritten zijn saai. Hoewel het voltooien van deze proeven in de loop van het spel dingen als nieuwe items en bewegingen ontgrendelt, dienen de vlaag van uitdagingen meestal als opvulling om het halfbakken verhaal van Bayonetta 3 uit de wereld te helpen.

Visueel gezien ziet Bayonetta 3 er niet zo goed uit. Om welke reden dan ook, door de grafische artefacten op ieders gezicht lijkt het alsof ze van schuurpapier zijn gemaakt, vooral in de handheld-modus van de Switch. Hoewel ik meestal niet op de graphics van een game hamer, was het moeilijk om niet op te merken dat het model van Bayonetta er vloeiender en glanzender uitzag in de acht jaar oude Bayonetta 2. Bayonetta 3 heeft een nieuwe, barebones fotomodusfunctie, maar het lijkt zinloos

Qua gevechten is Bayonetta 3 misschien wel de beste die de serie ooit is geweest, een puur platina sprankelend beeld van de heks zelf, als je het zou beoordelen op de schaal van de gevechtsresultaten van de game. Met een nieuwe gimmick in Bayonetta 3 kun je de controle over demonen op het slagveld overnemen. Hierdoor wordt Bayonetta echter onbeweeglijk, dus je moet weten waar ze zich bevindt, zodat je combo's niet zonder pardon worden onderbroken door een aanvallende vijand.

Een andere, Demon Masquerade, stelt Bayonetta in staat om te fuseren met haar wapens, hun vorm aan te nemen en een vlaag van demonische combo's los te laten ten koste van magische kracht. Mijn favoriete Demon Masquerades waren Dead End Express en Ribbit Libido-BZ55l, die respectievelijk Bayonetta in een demonische trein veranderden en haar zangstem in een wapen veranderden.

Demon Masquerade is een zeer welkome aanvulling op Bayonetta's toolkit en voegt een geheel nieuwe dimensie toe aan de gevechten van het spel door je gedomesticeerde demon je combo's te laten starten of als uitroepteken te laten dienen. Het enige nadeel hier is hoe onbevredigend het voelt om deze aanvallen te gebruiken tegen de ongeïnspireerde nieuwe vijanden. Bayonetta 3 zijn homunculi, kunstmatige constructies gemaakt door corrupte mensen. Hun mensachtige vormen zijn vervelend om door te hakken en visueel nog minder indrukwekkend vanwege hun saaie, neongroene Pepsiman- ontwerpen. De uitdagingsmodi geven je een pauze van de matte homunculi door de helse demonen en engelen uit eerdere games terug te halen, maar dit werkte averechts omdat ik er gewoon naar verlangde om in plaats daarvan de voorgangers van Bayonetta 3 te spelen. Hoewel de nieuwe toevoegingen aan het vechtsysteem van de game me ervan wisten te overtuigen de 20 uur die ik besteedde aan het spelen van Bayonetta 3 ronduit te haten, deed het verhaal me twijfelen of het de vijf jaar wachten waard was.

Het enige lichtpuntje in het verhaal van Bayonetta 3 is het nieuwe speelbare personage, Viola. Net zoals Nero een verademing was voor de Devil May Cry-serie, zo is ook Viola in Bayonetta 3 dankzij haar charmante persoonlijkheid en geweldige bewegingen. In tegenstelling tot Bayo en Jeanne's vriendelijke en verwaande dommy mommy persona's, is Viola een onhandige punkrocker die struikelt over haar zogenaamde coole oneliners en zich een weg baant door baasgevechten. Haar capriolen gaan echter nooit over de grens van vertederend naar raspend, dankzij hoe charmant ze is. In plaats van heksentijd te activeren door te ontwijken, pareert Viola aanvallen met haar lange katana. Dit is even wennen, aangezien eerdere Bayonetta- spellen ons hebben geleerd om waar mogelijk te ontwijken.

Helaas wordt de opname van Viola ontsierd door de relatief beperkte tijd die je krijgt om als haar te spelen in vergelijking met Bayonetta , evenals een grote verhaallijn.

In hoofdstuk zeven - halverwege het spel - wordt onthuld dat Bayonetta en Luka, de mislukte journalist, Viola's ouders zijn. Eerder diende Luka als een overwegend onbetrouwbaar personage dat alleen op competente wijze kon dienen als komische opluchting voor Bayonetta om te ontmannen. Maar in Bayonetta 3 behandelt de Umbraanse heks Luka als een echtgenoot die ze nergens mee naartoe kan nemen, haar kleine miauw miauw . Er is ook onthuld dat Luka het weerwolfachtige helse beest is dat Bayonetta en Viola in eerdere hoofdstukken problemen bezorgde, ondanks dat hij in eerdere games nooit zo'n kracht had.

Terwijl ik mezelf had voorbereid op het vallen van de andere stiletto na deze bizarre onthulling, kon geen enkele hoeveelheid voorbereidingstijd verzachten hoe frustrerend het was om te zien hoe Bayonetta 3 Luka door mijn strot duwde, zowel als een grote speler binnen de franchise als als Bayonetta's liefdesbelang toen Jeanne, een beter geschreven personage dat veel meer chemie heeft met Bayo , links en rechts werd misbruikt.

Sinds Bayonetta voor het eerst debuteerde in 2009, is de slungelige heks een icoon in de LGBTQ+-gemeenschap, gevierd door queer-fans. Bayonetta slaagde er zelfs in een punt van obsessie te worden voor queer idool Lady Gaga. Bayonetta's vreemde populariteit komt voort uit haar kampvuurwerk, gevechten tegen christelijke figuren die haar willen vervolgen, en haar relatie met Jeanne. Het hele punt van Bayonetta 2 was dat Bayonetta naar de hel en terug zou gaan om Jeanne weer tot leven te wekken. Buiten de games om, noemde de maker van de serie Hideki Kamiya Jeanne en Bayonetta een stel, en Bayonetta - personageontwerper Mari Shimazaki heeft officiële kunst van het huiselijk leven van de vriendinnen vrijgegeven. Je kunt dus zien hoe de beslissing van Bayonetta 3 om Luka en Bayonetta canon te maken behoorlijk vreselijk overkomt. Zodra Bayonetta en Jeanne eindelijk samen het scherm delen in de richting van de finale van de game, wat me een schijn van chemie geeft waar ik van zou gaan houden in de Bayonetta -franchise, wordt Jeanne zonder pardon vermoord door Singularity. Blijkt dat Dr. Sigurd , een personage dat Jeanne moest redden tijdens een side-scrolling Metal Gear Solid- achtige spionagezoektocht, de hele tijd Singularity was . Zelfs toen het spel Jeanne een bot bezorgde door haar iets te doen te geven in plaats van een jonkvrouw in nood te zijn, was het allemaal om haar gewoon te vermoorden, waardoor de tijd die ze tijdens haar missies doorbracht, zinloos leek. Op dit punt koos ik ervoor om de meeste van de eens zo plezierige heksen- en tijdritten over te slaan en gewoon de rest van het plot te leiden, zodat ik niet meer tijd dan nodig hoefde te besteden aan het spelen van Bayonetta 3.

Ik zou een bloederige klap kunnen geven over alle manieren waarop Bayonetta 3's plot in het derde bedrijf het personage en haar fans in de steek laat, maar het volstaat om te zeggen dat PlatinumGames me nog een laatste keer in de steek heeft gelaten door Bayonetta ook te vermoorden. Dit gebeurde natuurlijk direct nadat ze haar bril had afgezet om haar "voorbestemde" minnaar Luka nog een laatste keer te kussen. De game heeft dan het lef om een zelfgenoegzaam dansnummer op te nemen om de fakkel door te geven aan Viola, alsof het het vieren waard was om een nieuwe hoofdrolspeler uit de serie te krijgen ten koste van de karaktermoord van Bayonetta en Jeanne. Hoewel het vervolg van Bayonetta 3 zichzelf in de aftiteling lokt, hebben de onverstandige wendingen mijn enthousiasme voor verdere avonturen in dit universum echt ondermijnd. Als ik de Bayonetta -franchise opnieuw zou bezoeken, zou ik er hoogstwaarschijnlijk voor kiezen om Bayonetta 1 of Bayonetta 2 opnieuw te spelen in plaats van mezelf opnieuw te onderwerpen aan het flauwe verhaal van Bayonetta 3.