Forspoken Review

February 1st, 2023

Forspoken is een pijnlijk gebrekkig spel. Met een verscheidenheid aan ongebreidelde inconsistenties, logenstraft de hoogdravende presentatie een juweel van een verhaal waarin vrouwen en vrouwelijke expressie centraal staan. Dat maakt Forspoken in sommige opzichten tot een welkome frisse wind voor fantasiespellen, aangezien de 15 tot 20 uur durende open-wereldcampagne een vrouw van kleur volgt die niet alleen een groot fantastisch kwaad moet overwinnen, maar ook de effecten van het leven moet overwinnen. langdurig trauma en marginalisering. Gezien de vele technische tekortkomingen is Forspoken een moeilijk spel om aan te bevelen, maar het verhaal loont met een geweldige hoofdrolspeler die bestaat in een wereld vol verhalende wendingen. Forspoken, uitgebracht op 24 januari van dit jaar, komt met dank aan uitgever Square Enix en ontwikkelaar Luminous Productions. De game is een actie-RPG in een open wereld die Alfrey "Frey" Holland volgt terwijl ze wordt vervormd van haar geboorteplaats New York City naar het fantastische rijk Athia, waar ze de taak heeft een kwade kracht te bestrijden die de laatste menselijke stad binnendringt. Forspoken, het onderwerp van veel grappen en veel hoofdbrekens over zijn polariserende, non-stop dialoog en ongemakkelijke personage-animaties, was voor velen waarschijnlijk dood bij aankomst. En natuurlijk kan het soms onhandig aanvoelen als het een verhaal probeert te pitchen over het terugwinnen van een verbrijzelde matrilineaire erfenis. Forspoken is een spel dat erg kwetsbaar is om uit de context van zijn genre, isekai, en zijn eigen verhaal te worden gehaald, dat te vroeg wordt verdoezeld door frustrerende technische problemen en mogelijk schurende dialogen. Als je niet bekend bent met isekai, zal ik het kort overdragen aan de otaku van Kotaku, Isaiah Colbert, om het op te splitsen: Een isekai, wat zich letterlijk vertaalt als "andere wereld" of "andere wereld", is een genre van verhalen vertellen dat typisch voorkomt in anime zoals Sword Art Online en The Jobless Reincarnation. De gebruikelijke structuur van een isekai-verhaal draait om het feit dat het hoofdpersonage naar een nieuwe wereld wordt geteleporteerd. Meestal heeft die wereld een hoog fantasie-aspect. Bij aankomst in de nieuwe wereld krijgen de hoofdrolspelers van Isekai de taak om een groot kwaad te verslaan dat het rijk teistert met de hulp van een onwaarschijnlijke bondgenoot. Terwijl sommige isekai zoals Re:Zero hun uitgangspunt recht spelen, zullen andere shows zoals Konosuba hun eigenzinnige held laten grappen maken over de belachelijkheid van hun situatie terwijl ze de fantasieconventies van de wereld in de maling nemen. Isaiah Colbert, stafschrijver.

forspoken 2 Alice in Wonderland is een eerlijke westerse analoog en er wordt in Forspoken zelf naar verwezen. Het genre van het verhaal van deze game berust op het uiteenspatten van werelden, het tegen elkaar botsen van karakters en omgevingen die totaal uit tijd en plaats zijn geraakt. Als zodanig denk ik niet dat er een manier is om een verhaal als dit te vertellen zonder een paar vreemde beats of twee. Forspoken pakt deze overgang niet altijd goed, ondanks het feit dat het genre enige inherente dissonantie bevat. Maar als je de dialoog aankan, denk ik dat er hier genoeg vermakelijk verhaal is om je verslaafd te houden. Frey, een wees zonder kennis van haar ouders, heeft 21 jaar doorgebracht in een stad in New York die haar voortdurend confronteert met een al te gretig rechtssysteem. In de openingsscènes wordt Frey gespaard van een "three strikes rule" vanwege een rechter, ook een vrouw, die duidelijk gelooft dat Frey in staat is haar leven te verbeteren en die kans zou moeten krijgen. Niet lang daarna ontdekt ze een magische, pratende armband die ze 'Cuff' noemt, en ze wordt vervolgens weggevoerd naar het fantastische rijk van Athia zonder echte manier om terug te keren.

Frey ontdekt dat een corrupte kracht die mensen en dieren in het wild in monsters verandert, zich door heel Athia verspreidt, schijnbaar vanwege vier gevallen vrouwelijke heersers die bekend staan als 'Tantas'. Het is hier dat het spel een voor de hand liggend "ga de slechte mensen stoppen!" verhaal. Maar naarmate het verhaal vordert en de worstelingen Frey te veel worden om emotioneel mee om te gaan, is het moment waarop de grappen vallen en zien we een jonge vrouw die denkt dat ze de liefde niet waard is. Haar vroege misstappen in Athia lijken haar geïnternaliseerde trauma alleen maar te versterken. Meer dan enige kennis duikt in Athia en de Tanta's en hoe ze gek werden, een drijvend conflict in Forspoken is Frey's worsteling met zichzelf. En het is om deze reden dat ik, afgezien van het geklets dat zich herhaalt tijdens gevechten (wat, hoewel repetitief, niet erger is dan wat ik in andere JRPG's heb gehoord en in de instellingen kan worden afgewezen), nooit bezwaar heb gemaakt tegen de dialoog in Voorgesproken. En de setting van Athia is een prachtig spiegelbeeld van Frey's eigen leven en worstelingen in New York City. Frey is een consistent en geloofwaardig personage, iemand wiens worsteling met een gecompliceerd leven empathie verdient; en afhankelijk van je eigen ervaring in het leven, zul je merken dat je je in haar inleeft. Helaas onthullen hapklare trailers en eerste indrukken dit niet meteen. Maar haar centrale worsteling en de onthullingen die ze onderweg leert, zijn lonend om door te zetten. Klinkt spannend? Nou, hou je paarden vast. Forspoken heeft veel olifanten in de kamer die we moeten aanpakken. Een van de duidelijkste is hoe inconsistent de visuele kwaliteit van deze game over de hele linie is. Ondanks elegante gevechten, parkour-animaties en prachtige weergaven van partikeleffecten vanwege zijn magie, ziet Forspoken er vaak uit als een geremasterde PlayStation 3-game. Omgevingen, met name stedelijke gebieden, zijn naar de huidige maatstaven pijnlijk saai, en ze vallen nog slechter op naast de verder zeer uitgebreide kleding- en sieradenmodellen van personages. Omgevingen, met name stedelijke gebieden, zijn naar huidige maatstaven pijnlijk saai.

forspoken 3 Gezichtsanimaties zijn onvergeeflijk schokkend. Het lijkt er soms op dat deze personages moeite hebben om de woorden die ze zeggen uit te drukken. Frey is hier geen uitzondering, en dit verzuurt haar uitstekende stemacteurs en dialogen. Over het algemeen voelt de audio niet in de pas met wat er op het scherm te zien is. Deze ontkoppeling begint al vroeg met een shot van Frey die door een gebouw loopt met gymschoenen aan, maar we horen de geluidseffecten van schoenen met harde zolen. Het is een teken van wat komen gaat. Tussenfilmpjes vertonen soms een raar tempo en vervagen op vreemde momenten naar zwart; personages staan soms levenloos rond, en er is vaak een dramatische discrepantie tussen de impact van de vocale uitvoeringen en hoe personages bewegen, gebaren maken of emotie op hun gezichten uiten. Het voelt alsof meerdere elementen van deze game op verschillende tijdstippen zijn ontwikkeld met weinig aandacht om het samen te brengen als een samenhangende presentatie. De audio is over het algemeen een kolossale puinhoop. De muziek zweeft veel te vaak te hard. Geluidseffecten en dialogen botsen op zeer onaangename manieren, waardoor je de ondertitels moet inschakelen, of je dat nu zou doen of niet. Je moet zeker het volume van de muziek en geluidseffecten verlagen om te proberen dit uit te balanceren. En technische problemen houden daar niet op. Forspoken draait op de Luminous Engine en laat constant frames vallen, zelfs in de "Performance Mode" (wat nog steeds de enige instelling is om te overwegen, tenzij je een 120 Hz, variabele verversingssnelheid-compatibele televisie op PS5 hebt). Technische bugginess is ook niet iets waar je doorheen kunt komen op de pc-versie, die niet alleen net zo slecht werkt, maar opmerkelijk hoge systeemvereisten heeft voor gemiddelde prestaties. De slechte prestaties zorgen ervoor dat het spel er onaangenaam uitziet, maar het verpest ook de strijd. Hoewel Forspoken een groot aantal spreuken en gevechtsmechanismen heeft om mee te spelen, raakte ik vaak uit het ritme van de actie en worstelde ik om spreuken goed te laten activeren (vooral de krachtigere aanvallen die worden opgeladen en waarbij je beide L2 moet indrukken). en R2 tegelijkertijd), en na ongeveer 20 uur spelen vermoed ik dat dit iets te maken heeft met de framesnelheid. Het is moeilijk te zeggen, maar de slechte technische prestaties zorgen alleen maar voor een troebele presentatie waarin het niet altijd duidelijk is wat er aan de hand is of waarom je niet kon doen wat je wilde doen. Nauwkeurige actie is moeilijk wanneer de audio-aanwijzingen enigszins afwijken en de framerate veel te vaak enorm onvoorspelbaar aanvoelt.

Maar als het gevecht werkt, wat, om eerlijk te zijn, meestal het geval is, biedt het enkele van de meest opwindende bewegingsmechanismen waarmee ik heb gespeeld sinds inFamous Second Son en First Light. Luminous Productions is erin geslaagd om de opwinding vast te leggen van wilde luchtmanoeuvres en gevechten van het soort dat we hebben gezien in films als Advent Children of Kingsglaive: Final Fantasy XV. En het is allemaal gedistilleerd in gebruiksvriendelijke bedieningselementen die je het gevoel geven dat je een absolute badass van een tovenares bent, behendig aanvallen ontwijkt en langs je vijanden suist om epische genadeslagen uit te delen, allemaal gevuld met de werkelijke sterke punten van de verlichting en deeltjes van de Luminous Engine. . Als alles bij elkaar komt, is er niet veel anders om het mee te vergelijken.

forspoken 1 Als open-wereldgame zit Forspoken vol met je gebruikelijke bezigheden. Je kunt ogenschijnlijk irrelevante zijmissies of "Omwegen" in het belangrijkste stadsknooppunt uitvoeren . Je kunt het opnemen tegen kerkers met uitdagende vijanden om betere uitrusting te verdienen, gebieden vrij te maken om nieuwe nagellak te verdienen die verschillende buffs biedt, en meer. Zoals de meeste open-world games, voelt het een beetje hol aan en het is teleurstellend dat het enige wat je in het spel doet, vechten is en dat alles wat beweegt in deze soms erg mooie wereld slechts een doelwit is om aan te vallen. Dit werd bijzonder moeilijk tegen het einde, waar ik voelde dat de conclusie achter slechts een paar te veel frustrerende vechtpartijen met bazen zat. Maar het kernverhaal is niet erg lang. In feite slaagt het erin om comfortabel te werken voor een fantasie-epos zonder moe te worden. En het vertelt je goed wanneer je verder gaat in het verhaal, wat betekent dat als je terug wilt vallen en een aantal sidequests wilt oppikken en je magie wilt vermalen zodat deze krachtiger wordt, je duidelijke aanwijzingen hebt wanneer dat zou je moeten doen.

Ondanks al zijn vele gebreken, hield het op vrouwen gerichte verhaal van Forspoken me de hele tijd bezig. Maar waar ik in Forspoken steeds naar terugkeerde , was hoe geweldig het was om een fantasiespel te spelen waarin vrouwen zo direct centraal staan, zowel met de hoofdrolspeler als met veel niet-spelerpersonages. Ik kan me zelfs geen enkele scène herinneren waarin slechts twee mannen met elkaar praten. Het is een verhaal over een vrouw die de lasten moet overwinnen waarmee de samenleving haar heeft geketend, die meer schade aanrichten dan welke fantastische macht van het kwaad dan ook en dat is iets dat alle vrouwen maar al te goed weten. Het stelde me in staat om een resonantie te voelen met dit verhaal en dit personage op een manier die pijnlijk ongebruikelijk is. Het is gewoon zo jammer dat deze game geen solidere, consistentere presentatie heeft. Enigszins atypisch voor veel Square Enix- presentaties, is het verhaal van de game coherent, direct en ontdaan van overdreven verzonnen taal en fictieve historische gebeurtenissen die niet veel redenen geven voor emotionele investering. Toen de verborgen lagen van het verhaal zich begonnen te openbaren nadat ik de tweede hoofdbaas van het spel had verslagen, werd ik de hele rit geïnvesteerd. Forspoken verdient beter dan wat op 24 januari is verzonden. De kracht van het verhaal en de hoofdrolspeler overtreffen de vele problemen, maar net als Frey's vroege worstelingen om haar eigen grootsheid te zien, wordt het vertroebeld door ongelukkige omstandigheden.