Skatebird Review

June 4th, 2023

Een deel kleine Tony Hawk's Pro Skater en een deel Micro Machines, Skatebird is een beetje zoals een parodie op Photoshop Friday die tot leven is gebracht; het zijn extreem kleine vogels die op Tech Decks rijden op kleinschalige stunthellingen verspreid over een rommelige slaapkamer, plus verschillende locaties rond een kantoor. Onder de grap zit een ambitieuze poging tot een 3D arcade-skateboardspel, en het is sterk geïnspireerd door de vroege Neversoft Tony Hawk-spellen. Het resultaat is schattig, serieus en onmiskenbaar in het oog springend, maar het is ook behoorlijk ongeraffineerd, licht van inhoud en regelmatig irritant om te spelen.

De algemene sfeer is alsof iemand de legendarische eerder genoemde Birdman ter sprake bracht en iemand anders uit hun lege pintglas sprong en riep: "Vogels, man!" - alleen in plaats van een ruwe JPEG van een duif die een 900 doet, in elkaar te flansen, hebben ze meerdere jaren besteed aan het bouwen van een bonafide videogame gebaseerd op een losse grap. Ontwikkelaar Glass Bottom Games heeft duidelijk overal een lading vogelthema's geïnjecteerd, maar de studio houdt grotendeels vast aan het Tony-sjabloon: grote lucht, wilde trucs en een assortiment kaarten bezaaid met taken om te voltooien en brieven en tapes om te verzamelen.

Ontwikkelaar Glass Bottom Games heeft duidelijk overal een lading vogelthema's geïnjecteerd, maar de studio houdt zich grotendeels aan de Tony-sjabloon.

De belangrijkste invloed lijkt Tony Hawk's Pro Skater 4 te zijn, waar Neversoft de iconische timer van twee minuten liet vallen om spelers in staat te stellen over de kaarten te cruisen op zoek naar individuele minimissies. Net als THPS4 biedt Skatebird geen openlijke lijst met uitdagingen voor elk niveau en elke keer dat je hardloopt; je moet door de omgeving skaten en NPC's - of NPB's in dit geval, denk ik - verspreid over de kaart vinden om de uitdagingen te ontdekken die je moet voltooien. Hoewel de uitdagingen zelf getimed zijn, past het ontbreken van een aftelklok bij algemene verkenningen bij Skatebird's ontspannen karakter - een sfeer die goed wordt gediend door de aanstekelijke setlist met originele deuntjes met een vogelthema.

De soundtrack zelf is verreweg het meest gepolijste deel van Skatebird, en het zit vol met ontspannende, skatevriendelijke oorwormen vol vogelgeluiden en voorbeelden van overijverige natuurfilmmakers uit documentaires uit het publieke domein. Het is heel goed gedaan; zelfs de vogels genieten ervan, terwijl ze schaatsen.

In tegenstelling tot THPS4 markeert Skatebird echter geen medevogels met missies om je op een bepaalde manier toe te wijzen, dus rondschaatsen op zoek naar de volgende missie kan soms een straf zijn. Ze zijn niet verborgen, maar je hoeft alleen maar rond te toeren tot je ze tegenkomt. Ook verdwijnen de vogels soms nadat je hun missie hebt volbracht, en soms niet - maar er is geen onderscheid tussen de vogels die op de kaart blijven nadat je hun missie hebt volbracht en verder niets te doen hebben, en degenen die wel een nieuwe taak voor je hebben. Dit betekende dat ik vaak merkte dat ik naar (en rechtstreeks door) vogels schaatste zonder doelen voor mij, terwijl ik de kaart uitkamde voor degene die dat wel deed.

De taken zijn over het algemeen heel eenvoudig en de tijdslimieten die Skatebird biedt om spullen te verzamelen en scores op te bouwen, zijn meestal erg genereus. Items en letters die nodig zijn voor individuele doelen, worden vaak vrij dicht bij elkaar geplaatst in een enkel gebied van de kaart, maar zelfs als ze meer verspreid zijn, leidt een markering op het scherm je er rechtstreeks naar toe. Helaas maakt dit veel van de uitdagingen van Skatebird verrassend saai, waarbij het verzamelen eerder een formaliteit dan een uitdaging is (behalve wanneer een dodgy hit-detectie besluit dat je een object niet hebt gepakt, ondanks dat je er letterlijk met je bek op hebt geslagen, of er doorheen hebt geschaatst). meerdere malen).

Er waren een paar uitdagingen waar ik een paar extra pogingen voor moest doen, maar de hoofdpijn in deze gevallen had vooral te maken met de onhandigheid van de camera en de bedieningselementen. De camera heeft vaak moeite om de vogelactie op het scherm soepel te volgen, en er waren genoeg gelegenheden dat ik tijdelijk vast kwam te zitten in hoeken van 90 graden of andere willekeurige delen van het level, waardoor de camera in een neerwaartse spiraal terechtkwam. Het is ook een beetje belastend om uit een krappe situatie te komen; de vogels laten fladderen om ter plekke te draaien lijkt misschien authentiek maar maakt het in de praktijk alleen maar omslachtig en traag.

Er is een enorme hoeveelheid fantasie te zien in Skatebird, van de vettige hellingen van de pizzadoos tot de nep-uitgaven van Thrasher afzetterij 'Thrusher' tijdschrift gebogen in quarterpipes, tot de plastic rietjes die als coping fungeren, zelfs als de algehele kunststijl is een beetje basic en hoekig. Het is ook schattig, en er valt zeker iets te zeggen over een spel waarin je een galah kunt zijn met een stuk paksoi als hoed, of een kaketoe-cosplay als de eerste man die altijd wordt gearresteerd op een muziekfestival.

Glass Bottom Games heeft hard geleund in de gevederde omlijsting van Skatebird, en ik kan het zeker niet beschuldigen van een gebrek aan originaliteit, ook al ben ik veel te oud voor heckin' satirische zoomer spelfouten van woorden als 'birb' en 'screm'. Zodra de nieuwigheid van vogels op speelgoedskateboards eenmaal is uitgewerkt, blijkt het schaatsen zelf behoorlijk ruw te zijn. Het is gemakkelijk genoeg om een ​​paar salto's en grepen uit te halen, maar de trucs lijken vrij beperkt en ze zijn niet erg opwindend om te zien of gemakkelijk van elkaar te onderscheiden. Vooral grijpers zijn saai, en de manier waarop vogels meteen in kraampjes springen, zorgt ervoor dat deze merkbaar onvoltooid aanvoelen.

Zodra de nieuwigheid van vogels op speelgoedskateboards eenmaal is uitgewerkt, blijkt het schaatsen zelf behoorlijk ruw te zijn. “ Bovendien zijn er ook maar vijf niveaus beschikbaar, waaronder een klein, kaal en saai dakniveau dat teleurstellend eenvoudig is en echt een slechte showcase van Skatebird's shtick. Zonder multiplayer en minimale kaarten is er hier echt niet veel spel.

Skatebird is een schattig en origineel arcade-skatespel dat wordt ondersteund door geweldige muziek, maar het skaten zelf is naar moderne maatstaven grof, de doelstellingen zijn over het algemeen ongeïnspireerd en de camera is een regelmatig gedoe. Het heeft veel charme, maar over het algemeen is het niet echt de moeite waard om enthousiast over te zijn.