Scars Above Review

March 2nd, 2023

Het lijkt erop dat een stel vleesetende wormen mijn kapitein aan flarden hebben gescheurd, en de enige manier om verder te komen op deze gevaarlijke buitenaardse planeet is een heel meer te bevriezen. Jammer dat mijn 3D-geprinte geweer alleen vuur of elektriciteit schiet.

Oh kijk! Het kwijlen van een gigantisch, hangend boogermonster dat aan een nabijgelegen klif hangt, bevriest het water. Omdat dit de nabije toekomst is van Scars Above van ontwikkelaar Mad Head Games, gebruikt onze nieuwsgierige held Kate röntgenzicht om verder te onderzoeken: Na analyse van de hersenen van het wezen, een afscheidingszak en de rest van zijn ingewanden, leidt Kate af dat zijn fysiologie produceert een enzym om de lokale fauna af te breken en om te zetten in een cryogene vloeistof. Door de chemische verbindingen te analyseren, kan ze een nieuw hulpstuk voor haar zijarm 3D-printen dat dezelfde reactie bewapent op shotgun-blast-sneeuwballen die water met maden kunnen bevriezen - en zelfs enorme gorilla's gemaakt van rotsen.

Die rotsgorilla's kunnen maar beter uitkijken. PRIME MATTER Scars Above plaatst de wetenschap terug in sciencefiction en vertrouwt op Kate's technische en wetenschappelijke expertise om gadgets te maken in plaats van te vertrouwen op gevechtservaring. Dit third-person actie-avontuur roept alles op, van Mass Effect en Returnal tot Jedi: Fallen Order en Resident Evil. Hoewel het niet voldoet aan elk spel dat het nastreeft en sommige van zijn gedurfde experimenten halfbakken eindigen, is Scars Above nog steeds een verademing die precies weet hoeveel het waard is. 7

Scars Above werd eind februari gelanceerd met een prijskaartje van $ 39,99 voor een looptijd van ongeveer 10 uur. Iedereen die de ervaring ingaat en ongerepte AAA-kwaliteit verwacht, zal bedroefd teleurgesteld worden door Returnal's B-film-equivalent. Maar als je het type persoon bent dat in lachen uitbarst van genot bij elke jump scare en voelt voor iedereen op het Island of Misfit Toys, dan zul je Scars Above waarschijnlijk waarderen.

Net als Housemarque's PlayStation 5-meesterwerk, volgt Scars Above een vrouwelijke hoofdrol in een uitdagend third-person actie-avontuur dat haar op een gevaarlijke buitenaardse planeet laat stranden. Spoken van een vermoedelijk uitgestorven buitenaardse beschaving achtervolgen elke stap van de reis. De overeenkomsten houden daar meestal op, vooral omdat alles van gevecht tot verhaal in Scars Above ongelijk is - en een experimentele botsing van verschillende games. Momenten voelen zelfs briljant aan, zoals de eerste keer dat een slangenmonster uit het moeras barst om naar je te sissen. Maar je kunt niet door het moeras sjokken zonder in de modder te stappen... of erger.

Het begint allemaal met de Metahedron , een bizarre buitenaardse structuur die eruitziet als een omgekeerde, gloeiende piramide die in een baan om de aarde komt. Kate's deel van de groep wordt uitgezonden om het te onderzoeken, maar zodra ze iets belangrijks doen, wordt de Metahedron ingeschakeld en wordt ze enige tijd later wakker op de vijandige buitenaardse planeet. Het ontrafelen van het mysterie van wat er is gebeurd terwijl ze worstelde om te overleven, dient als een dwingende plothaak, vooral wanneer Kate zich uitspreekt over de specifieke fysiologische details van de dieren in het wild die ze ontdekt.

Ondanks een oogverblindende monoloog van de kapitein dat dit een enorme stap voor de mensheid is, is het openingsuur of zo een verbluffende en stijlvolle intro. Maar het loopt allemaal vast in een groot aantal voorbehouden en tegenstrijdigheden in het ontwerp.

Vijandelijke en omgevingsontwerpen zijn verbluffend, maar uiteindelijk worden ze veel te repetitief. Personagemodellen beschikken eveneens over indrukwekkende graphics, geaccentueerd door een aantal uitstekende stemacteurs, maar karakteranimaties zijn zo houterig dat ze afleiden. De wereld en overlevering zijn een beetje voorspelbaar maar nog steeds meeslepend, maar dan schommelen de dialoog en het schrijven tussen ineenkrimpen en franjes. Gunplay is scherp en pittig. De elementaire interacties en de algehele benadering van gevechtsstrategie zijn een hoogtepunt, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, gaat het spel van Souslike- moeilijkheidsgraden naar een absoluut briesje.

Bevries een vijand in het water, smelt ze met vuur en elektrocuteer ze vervolgens. Als ze het op de een of andere manier overleven, schiet ze dan neer met je gifschot. In dit geval zorgt het ongelijke ontwerp ervoor dat het voelt als een leuke powertrip terwijl je je naar de laatste act van het spel haast.

Deze pilaren zijn verspreid over het landschap en functioneren als Sites of Grace van Elden Ring. PRIME MATTER Veel van de systemen van het spel hebben wat meer diepgang nodig. Monolithische buitenaardse pilaren zijn verspreid over de overwoekerde landschappen en functioneren net als een Dark Souls Bonfire of Elden Ring Site of Grace. Je geneest en vult je verbruiksartikelen aan, en alle spawns van de vijand worden gereset. Maar als je een vijand verslaat, krijg je letterlijk niets; De enige echte ervaring komt van het oppakken van nerdy kleine paarse datakubussen. Je moet dus meer monsters verkennen en bevechten om deze te vinden en vervolgens augments ontgrendelen in de bescheiden vaardighedenboom van de game. 9 De voortgang voelt daardoor onbevredigend aan, maar de Metroidvania- benadering van levelontwerp werkt tenminste goed genoeg. Je ontgrendelt nieuwe vaardigheden en keert terug door de modder om een deur te openen die je eerder niet kon openen - en je voelt je een echte wetenschapper die dit doet, aangezien je de afscheidingen van een buitenaardse klodder hebt geëxtraheerd om het te laten gebeuren.

Alles bij elkaar genomen werkt Scars Above omdat de pijnpunten voor het grootste deel te vergeven zijn als de looptijd zo kort is. Voor mij was de opening in ieder geval opwindend genoeg om goede herinneringen aan de hoogtijdagen van Mass Effect op te roepen. En het eindproduct is bewonderenswaardig als je bedenkt dat dit een jonge studio is met veel ambitie die op een paar vlakken net iets te kort kwam.