God of War Ragnarok Review

December 15th, 2022

Letterlijk, niets dat iemand kan zeggen, zal een bepaald stel PlayStation-fans ervan weerhouden om God of War Ragnarök te spelen , de nieuwste grote exclusieve Sony met in de hoofdrol Kratos , de godmoordenaar zelf. Na jaren wachten is de hype voor dit langverwachte vervolg onbeheersbaar geëxplodeerd. En hoewel ik een paar twijfels heb, ben ik hier om dat te melden, ja, Ragnarök is erg goed en zal waarschijnlijk mensen tevreden stellen die van God of War uit 2018 hielden en meer avontuur willen beleven met Kratos en zijn jongen. God of War Ragnarök , uit op 9 november op PS4 en PS5, is het vervolg op de soft franchise-reboot uit 2018, die Kratos van het land van de Griekse goden naar de wereld van de Noorse mythologie bracht. Het maakte hem ook ouder, gaf hem een jonge zoon om voor te zorgen en gaf hen de opdracht om de as van Faye, de vrouw van Kratos en de moeder van Atreus, te verspreiden. ( Spoilerwaarschuwing: als je God of War uit 2018 niet hebt afgemaakt en je je zorgen maakt over wat er gebeurt, sla dan de volgende paragraaf over.) Die ogenschijnlijk eenvoudige taak leidde de twee naar een grootschalig avontuur met goden en monsters, en hielp het paar naar elkaar toe groeien. Helaas riepen ze ook de woede op van Odins ex-vrouw, Freya, door haar zoon Baldur te doden. En de dood van Baldur veroorzaakte Fimbulwinter , een driejarig ijsseizoen dat naar verluidt voorafgaat aan het wereldbeëindigende conflict dat bekend staat als Ragnarök . Ondertussen ontdekte Atreus dat hij een halfreus is - bij de mensen van zijn moeder bekend als Loki - en ontdekte Kratos een muurschildering die zijn dood uitbeeldde. Leuke tijden! Al die verhaallijnen lopen door in God of War Ragnarök , waaruit al snel blijkt dat Fimbulwinter bijna voorbij is - wat betekent dat de wereld binnenkort zal eindigen via Ragnarök - en dat de nu oudere Atreus naar buiten is geslopen om aanwijzingen te zoeken over zijn gigantische afstamming en om mogelijk een manier te vinden om de catastrofe te voorkomen. Odin merkt dit op en dwingt uiteindelijk Kratos , Atreus en vrienden om samen te werken om de plannen van de god te dwarsbomen, de wereld te redden en hopelijk het lot te veranderen om de ondergang van Kratos te voorkomen. Grote epische dingen! Maar maak je geen zorgen, in tegenstelling tot andere mensen die de laatste tijd online zijn, zal ik niets verklappen van wat er daadwerkelijk gebeurt. Dat in gedachten, wat me het meest verbaast, is dat hoewel het algehele verhaal extreem grootschalig en episch is, de game het grootste deel van zijn tijd besteedt aan de relatie tussen Kratos , Atreus en hun vrienden. Natuurlijk, Ragnarök komt eraan en Odin - een van de machtigste goden in alle negen rijken - probeert zijn eigen hachje te redden, maar daar gaat deze game niet echt over. De grotere focus ligt op Kratos en Atreus. De jonge jongen is geen jonge jongen meer en hij wil zijn eigen leven leiden en zijn eigen man worden. Kratos kan daar niet zo goed mee omgaan en valt terug in zijn oude manieren om Atreus te beschermen en onder controle te houden. Dit leidt tot spanning, een gebrek aan vertrouwen en enkele moeilijke momenten. Hun relatie is de kern van het spel, en zelfs als ik zuchtte bij het tegenkomen van weer een andere deurpuzzel, zou ik doorgaan omdat ik wilde zien wat er daarna gebeurde. Net als zijn voorganger, Ragnarök is een third-person actie-avontuur ; dat betekent veel gevechten, en ik bedoel veel ! Gelukkig is het doden goed, waarbij gevechten zowel zwaar als responsief aanvoelen. Elke zwaai van je bijl of deel van je messen ziet er mooi uit, klinkt krachtig en voelt bevredigend. Deze keer begin je met zowel de geweldige ijsbijl als de vurige Blades of Chaos. Dit betekent ook dat gevechten vanaf het begin wat lastiger zijn, met complexere gevechten die je dwingen je wapens te wisselen om sneller verschillende soorten vijanden te verslaan. Uiteindelijk krijg je een derde wapen, een magische speer, die perfect in de gereedschapskist past, maar die ik verder niet zal verklappen. Het grote verschil deze keer is dat je niet alleen als Kratos , maar ook als zijn zoon de strijd aangaat met gemene wezens. Terwijl je Atreus in de vorige game commando's kon geven, speel je deze keer echt als hem terwijl hij zijn eigen avonturen beleeft - soms zonder dat zijn vader het weet. Deze Atreus -segmenten helpen de boel op te schudden en voorkomen dat het gevecht te muf wordt, aangezien de jonge zoon veel meer gericht is op het bereik met zijn boog en magie. Deze sequenties geven Atreus ook meer tijd om zich te ontwikkelen tot iemand die verder gaat dan die jongen die Kratos altijd "Boy" noemde. Een bijzonder uitgebreid Atreus-segment rond het middelpunt van de game is een van mijn favoriete delen van heel Ragnarök . Indrukwekkende dingen. Hoewel het sommige fans van streek zou kunnen maken, ben ik blij dat Sony Santa Monica genoeg zelfvertrouwen had om Kratos soms buitenspel te zetten om zijn zoon meer focus te geven. De Arbiter-niveaus in Halo 2 waren een vreselijke vergissing, maar hier werkt de heldenwissel en helpt het om van Atreus een volledig gevormd personage te maken dat verder gaat dan alleen 'de zoon van Kratos '. En meer dan alleen een kleine omweg, Atreus heeft zijn eigen wapens, vaardigheden en vaardigheden die je tijdens het spel kunt upgraden en aanpassen. Ironisch genoeg draagt dat ook bij aan een van mijn grootste problemen met Ragnarök : te veel gehannes met menu's. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe irritant ik alle verschillende pantser-, wapen- en vaardigheidsmenu's van Ragnarök vind. Om de paar uur tijdens mijn 35 uur durende playthrough voegde de game meer dingen toe om te beheren en aan te sleutelen. Je kunt elk stuk pantser en uitrusting upgraden. Sommige wapens en bepantsering moeten worden gemaakt met een combinatie van twee of drie van de tientallen knutselmaterialen en valuta's in het spel. Je kunt ook vaardigheden en runen uitrusten, en raad eens, je kunt die ook upgraden. Je moet ook meerdere vaardigheidsbomen beheren, die elk vaardigheden bevatten die je (yep!) kunt aanpassen en upgraden. Uiteindelijk kocht ik een amulet met een dozijn vakjes die ik kon vullen met verschillende combinaties van edelstenen, en ik zuchtte. Ik kan me niet voorstellen dat Kratos al deze dingen echt zou willen of erom zou geven. Ik weet dat ik dat niet doe. Hoewel ik aanneem dat sommige spelers een kick zullen krijgen van het min-maxen van alle statistieken en vaardigheden; het maken van specifieke builds en zo, ik werd er gewoon moe van. Ik ben hier om vijanden in tweeën te scheuren en rond een grote oude bijl te gooien, niet om mijn belastingen in evenwicht te brengen via zeven verschillende menu's. Gelukkig, als je gewoon twee statistieken kiest en alles eromheen upgradet, kun je meestal alle pluisjes negeren en toch een krachtige god-moordenaar worden. Hoewel God of War Ragnarök soms meer aanvoelt als een grote DLC dan als een volledig vervolg, probeert het ook de formule van de eerste game uit te breiden. Een voorbeeld hiervan is te vinden op enkele van de grote, open-wereld- achtige locaties waar je vrij bent om side-quests en doelen te verkennen en te voltooien in welke volgorde je maar wilt. Deze segmenten doen me veel denken aan de vergelijkbare momenten in Uncharted 4 en Gears 5 . Net als die games gaat Ragnarök niet volledig open wereld, maar gebruikt in plaats daarvan deze grotere gebieden om een beetje te experimenteren. Deze freeform-segmenten zullen waarschijnlijk controversieel zijn. Ik vond het leuk hoe ze dingen vertraagden en de personages meer lieten praten terwijl ik op zoek ging naar verzamelobjecten en upgradematerialen, maar ik kan me voorstellen dat sommige spelers deze gebieden te groot en leeg zullen vinden, zonder actie of plezier. Het enige waar iedereen het volgens mij over eens zal zijn, is dat deze sequenties, net als de rest van het spel, gevuld zijn met puzzels. Misschien... te veel? Sommige puzzels van Ragnarök kunnen grappig zijn om uit te zoeken, waarbij je de perfecte balans vindt tussen moeilijk genoeg zodat je je slim voelt om ze op te lossen en gemakkelijk genoeg zodat ze geen wegversperringen worden om verder te komen. Maar veel te veel van de puzzels voelen aan als druk werk, gewoon een manier om je keer op keer te vertragen. En frustrerend genoeg is een mechanisme dat betrekking heeft op het activeren van magische pijlen met elementen veel te kieskeurig en werkt het vaak niet wanneer het zou moeten. Het is jammer dat de tweede helft van Ragnarök zoveel van deze puzzels heeft, die veel van de latere zijkerkers en puzzelkamers ruïneert. Afgezien van de vervelende puzzels en fantastische gevechtsontmoetingen, viel het me echt op hoe vaak Ragnarök dingen gewoon laat ademen. De game zit vol met rustige momenten, waarvan sommige zo lang kunnen duren als je wilt. Een hoogtepunt is dat Atreus, Kratos , Mimir , de smeden en een paar anderen allemaal rond een kleine tafel verzamelden en samen een maaltijd aten in ongemakkelijke stilte. De game laat je gewoon zo lang zitten als je wilt terwijl personages friemelen en proberen een praatje te maken. Een andere betrof Atreus die stenen op een rivier oversloeg. Nogmaals, je kunt dit moment overslaan of blijven hangen en luisteren naar personages die praten, verhalen vertellen of hun gevoelens met je delen. Dat wil niet zeggen dat God of War Ragnarök een rustig spel is. Het is een visueel indrukwekkend en opwindend avontuur dat, althans op PS5, draait op 120 fps en gevuld is met bloed, actie en intense momenten van vernietiging. Maar het vergeet ook nooit dat de echte focus altijd op de personages moet liggen. Kratos en Atreus vormen het hart van dit nieuwe tijdperk van God of War. Ragnarök biedt ze veel rustige momenten en laat je zien hoeveel ze zijn gegroeid en ontwikkeld sinds 2018. De reis zien die ze samen afleggen om dit nieuwe punt in hun leven te bereiken, is echt mijn favoriete onderdeel van dit vervolg. Ja, de bijl is cool. Zeker, de gevechten zijn heel leuk. En ik heb zeker genoten van het verkennen van elk hoekje en gaatje van de grote werelden die je kunt bezoeken. Maar wat me bijna 40 uur aan mijn PS5 vasthield, was het verhaal van een zoon die een man werd en een vader die probeerde uit te zoeken hoe hij daarover dacht. Ik had waarschijnlijk wat meer van dit verhaal kunnen genieten met ongeveer de helft van de puzzels en vaardigheidsmenu's, maar toch merkte ik dat ik glimlachte en me tevreden voelde terwijl de aftiteling rolde. Zoals ik aan het begin al zei, God of War Ragnarök is erg goed