Final Fantasy XIV: Endwalker Review

December 6th, 2021

Nu Final Fantasy XIV's Endwalker vandaag uitkomt, vragen spelers zich af of het de moeite waard is om meteen in de nieuwe uitbreiding te springen. Vroege toegang begon op 3 december, dus nu spelers een paar dagen de tijd hebben gehad om kennis te maken met de uitbreiding, is het de lange wachtrijen waard?

In tegenstelling tot de serverwachtrijen, wacht de Endwalker-uitbreiding niet. Het stuurt de Warrior of Light onmiddellijk naar Sharlayan, een nieuwe stad Hub. Dit betekent echter niet dat spelers meteen aan de slag gaan. Net als bij de vorige uitbreiding Shadowbringers, is het een langzame start. De ontwikkelaars gebruiken deze tijd om spelers opnieuw kennis te laten maken met het verhaal uit het basisspel en de uitbreidingen. Het duurt ongeveer vijf uur voordat een speler zijn weg naar de eerste kerker heeft gevonden.

Het FFXIV Dev-team zet de karakterisering voort die de Scions heeft veranderd in de personages die spelers kennen en waar ze van houden. Voor de eerste keer hebben lager gerangschikte Scions Hoary Boulder en Coultenet een dialoog geuit. Deze twee personages, die geen deel uitmaken van de kerngroep, zijn sinds A Realm Reborn bij het verhaal betrokken, dus het is leuk om te zien dat Square hen wat liefde geeft.

Endwalker verhoogt de interactie van spelers met hun Scion-handlangers door de Scions een speler te laten volgen of een speler te vragen een personage te volgen. Ik was bang dat dit vergelijkbaar zou zijn met bestaande escortzoektochten, maar het is eigenlijk best moeilijk om ze te verliezen. Wanneer bondgenoten een speler volgen in traditioneel JRPG-tarief, geven wegmarkeringen op de grond aan dat spelers een gesprek kunnen voeren met hun bondgenoten. Vaak betekent dit dat wij als spelers een perspectief krijgen op de omgeving vanuit het oogpunt van de personages. Het is een mooie terugkeer naar traditionele RPG's en laat spelers dichter bij personages en de locaties komen.

Helaas zijn er een paar problemen met het volgsysteem, omdat de Scions de neiging hebben om boven de grond te zweven. Het lijkt vooral voor te komen in Sharlayan aan het begin van het spel. Door mee te bewegen, kunnen ze hun hoofd uit de wolken halen, dus het is niets spelbrekend.

In Shadowbringers was er een sterke neiging naar Ierse folklore, vooral in Il Mheg. Als aanvulling daarop hadden verschillende personages in die uitbreiding Ierse accenten. In de stad Radz-at-Han, waar de wereld sterk beïnvloed is door de Indiase cultuur, hebben veel NPC's Indiaas-Britse accenten. Het is iets kleins, maar het voegt net dat beetje extra toe. endwalker 2 De Indiase invloed is heel duidelijk in Radz-at-han. Het is fel gekleurd met talrijke wandtapijten. Ter vergelijking: Sharlayan is geïnspireerd op de mediterrane architectuur. Beide locaties zijn zeer uniek, iets wat Final fantasy XIV altijd is gelukt. De muziek is zoals gewoonlijk op punt, zelfs zo ver dat muziek wordt geleend van eerdere uitbreidingen tijdens plotpunten die teruggaan naar die uitbreidingen. Yoshi P (de regisseur van Final Fantasy XIV) is zelfs zo ver gegaan om te suggereren dat spelers mount-muziek uitschakelen, zodat ze zichzelf kunnen onderdompelen.

In vergelijking met de mooie steden, is de eerste kerkeromgeving een eclectische mix van mechanisch en organisch die grenst aan verontrustend. De baasgevechten zijn interessant zonder frustrerend te zijn, iets dat veel gebeurde na de kerkers van het hoofdverhaal van Shadowbringers. Veel aanvallen worden pas vlak voordat ze plaatsvinden getelegrafeerd. Extra frustrerend als de speler een Australiër is in een NA-datacenter! Er verschijnt een nieuwe monteur die in het begin erg verwarrend kan zijn omdat hij gewoon plotseling opduikt. Het vertelt een speler alleen dat de spreuk wordt geactiveerd wanneer deze de blauwe pijl bereikt, maar omdat het een nieuwe wegmarkering was die ik nog nooit eerder had gezien, had ik aanvankelijk geen idee wat ik moest doen!

Estinien is toegevoegd aan de trust en dit is de eerste kerker waar hij bij betrokken is. Zijn persoonlijkheid is vergelijkbaar met Alisaie omdat hij vaak in de AOE's zal staan ​​om een ​​aanval af te slaan. Het is vrij typerend voor een dragonder. Ik kwam wel een probleem tegen tijdens mijn eerste baasgevecht waarbij Estinien niet leek te begrijpen waar de veilige plek in de arena was en naar de rand rende, weg ervan, maar het gebeurde maar één keer. Voor iets dat vroege toegang was, was het niet het ergste dat kon gebeuren.

Tweekleurige edelstenen, een nieuwe valuta die is geïntroduceerd in Shadowbringers, is ook beschikbaar in Endwalker. Ze hebben dezelfde functie als die van Shadowbringers en moedigen spelers aan om het lot te voltooien om ze te verdienen en extra beloningen te ontgrendelen. Rijkaarten, die de rijsnelheid van een speler verhogen, komen beschikbaar bij leveranciers van tweekleurige edelstenen nadat 6 lotgevallen zijn voltooid. Het is het beste om deze zo snel mogelijk te pakken, zodat beweging minder vervelend is.

Spelers hebben de extra stimulans niet echt nodig, aangezien de exp nerf deze uitbreiding heeft geactiveerd. Normaal gesproken zou een personage het niveau van verhaalmissies zo snel overtreffen dat spelers vaak met twee klassen zouden jongleren om het meeste uit de exp te halen. Met de nerf is exp geen strijd, maar het is lang niet zo eenvoudig als in eerdere uitbreidingen. Het is het beste om het bij één taak te houden voor de hele uitbreiding.

Spelers konden eindelijk aan de slag met de twee nieuwe banen die met Endwalker werden vrijgegeven. Sage en Reaper beginnen op level 70 en zijn te vinden in respectievelijk de stadsstaten Limsa Lominsa en Ul'dah. In Shadowbringers level 70 hadden banen geen specifieke missies voor hun baan, maar kozen ze voor Role quests en hetzelfde geldt voor deze uitbreiding. Dit is echter anders voor Sage en Reaper, omdat ze om de 2 niveaus opdrachten hebben om spelers te helpen de klassen te gebruiken.

Salie is een ingewikkelde klas. De game gooit spelers in het diepe na slechts twee adviezen te hebben gegeven. Ten eerste om met Kardia te koppelen aan de Tank en ten tweede om Eukrasia te gebruiken om de bestaande diagnose te verbeteren. Wat niet wordt uitgelegd, is dat deze vaardigheden vaak Damage Over Time-vaardigheden zijn. Het gaat erom met een schild over de tank of het doelwit te jongleren, schade aan te richten en het aan te vullen met de speciale Addersgall-vaardigheden van de Sage.

eindloper Deze vaardigheden genezen niet alleen, maar verminderen ook de schade die de doelspeler oploopt. Salie lijkt een neiging te hebben tot kleine schilden, maar heeft alleen Haima, een groot schild dat lang afkoelt. Dit schild mag eigenlijk alleen worden gebruikt voor tankbrekers en noodgevallen. Sage speelt als geen andere klassen, zelfs niet hun metgezel schildgenezer Scholar. Zoals gezegd, het is een ingewikkelde les.

Reaper is vrij eenvoudig. Als melee DPS-klasse gaat het om het toebrengen van schade met behulp van Slice-aanvallen totdat de Soul-meter op 50% staat. Dit activeert de acties Blood Steel, Grim swathe of Gluttony. Nadat ze een van deze vaardigheden hebben gebruikt, kunnen spelers Gibbet, Gallows of Guillotine gebruiken. Gibbet en Gallows zijn gebaseerd op positie, vergelijkbaar met Dragoon. Het zijn alleen deze twee aanvallen die posities hebben en de zoektocht suggereert dat spelers tussen de twee afwisselen, tenzij er meerdere vijanden zijn. Dan kun je het beste Guillotine gebruiken.

Afgezien van het krijgen van twee nieuwe banen, is Summoner vernieuwd, waardoor het volledig is veranderd van de baan die het oorspronkelijk was. Spelers roepen nog steeds een karbonkel op, maar ze geven het niet langer het bevel om aan te vallen, in plaats daarvan kan het een schildverbetering of een aanvalsverhoging plaatsen. Summoner is teruggebracht tot het gebruik van voornamelijk Ruin of Tri-rampen, tenzij ze een van hun primaire dagvaardingen hebben.

Wanneer de oer wordt opgeroepen, doet hij zijn eigen aanval, voordat hij erop vertrouwt dat de speler Shining Brilliance gebruikt om de bijbehorende oervaardigheid te gebruiken. Het is een cyclus tussen het veranderen van dagvaarding en hun capaciteiten. De oude summoner had last van een te lange rotatie, een waarin de dingen erg onsamenhangend leken en niet echt stroomden. De vernieuwde Summoner-baan heeft het tegenovergestelde probleem. Er is niet veel te doen in afwachting van wereldwijde cooldowns. Met een beetje geluk verandert dit als Summoner level 90 bereikt.

De andere taak om grote veranderingen te krijgen (maar niet zoveel als Summoner) is Monk. Oorspronkelijk had Monk 6 vaardigheden, met positionals. Dit betekende dat spelers moesten wisselen tussen flank, rug en flank. Het was om deze reden een van de moeilijkste lessen om het maximale uit te halen.

Het ontwikkelteam heeft dit verbeterd door vier van de positionals te verwijderen en alleen de laatste aanval van de driedelige combo met zijn positievereiste intact te laten. Het is nu veel moeilijker om Chakra's te verzamelen, maar omdat het enkele van de krachtigere bewegingen ontgrendelt, is het logisch. De mogelijkheid om een ​​perfecte balans te gebruiken om een ​​extra verscheidenheid aan aanvallen te ontgrendelen, geeft spelers een reden om het te gebruiken, naast het proberen om vervelende positionals te vermijden.

Afhankelijk van of een speler één, twee of drie verschillende Beast Chakra's heeft, zal het veranderen welke aanval beschikbaar is voor een speler. De aanvallen die Chakra's ontgrendelen, geven ofwel een Lunar Nadi of Solar Nadi op de Master-meter. Als je zowel maan-, zonne- als drie beestchakra's in de Masters-meter hebt, ontgrendel je een krachtige aanval. Om het goed te maken dat Monk een van de weinige klassen is die geen afstandsaanval heeft, hebben ze nu de mogelijkheid om onmiddellijk naar de kant van een speler of vijand te teleporteren.

Een andere klasse die enkele veranderingen had ondergaan, was Astroloog. Met de vrijlating van Sage werden genezers opgesplitst in pure genezers of schildgenezers. Astroloog werd veranderd in een pure genezer, wat betekent dat hun nachtelijke sekte-schakelaar werd verwijderd. Daarnaast kunnen astrologen waarzeggerij op elk moment gebruiken. In plaats daarvan hebben de Arcana's nu invloed op de astroloog zelf. Net zoals hoe waarzeggerij werkte (en vergelijkbaar met monnik), of een speler één, twee of drie unieke Arcana's heeft, zal het effect veranderen. Spelers moeten nu met twee sets kaarten jongleren. Afgezien van de belangrijkste, is er ook de kleine arcana. Het is veel om in de hand te houden! endwalker 3 Dragoon en Black Mage hadden ook veranderingen met betrekking tot twee van hun belangrijkste vaardigheden. Vroeger moesten spelers deze vaardigheden handmatig activeren, maar nu ze een eigenschap zijn, zijn ze nu passief en worden ze automatisch geactiveerd. Het maakt de rotaties van beide een stuk soepeler en veel gemakkelijker te hanteren.

Endwalker voert andere kleinere veranderingen door die de wereld van Eoreza een gemakkelijkere plek voor spelers maken. De ethernetsystemen in de stadstaten hebben nu een kaart die verschijnt wanneer een speler ermee communiceert. De lijst is ook opgesplitst in ethernet en uitgangen, waardoor spelers gemakkelijker kunnen rondreizen. Vooraf was memoriseren vereist, vooral op locaties als Ishgard waar plaatsen stompe namen hadden.

Het arsenaal van de speler is uitgebreid, in ieder geval voor de belangrijkste handwapens en ringen. De rest van de kist is hetzelfde gebleven en de glamourkist is nog steeds vastgelopen op 400. Misdadig.

Een andere kleine maar belangrijke verandering betreft de houders. Spelers kunnen zien of een voorschot op een onderneming kan gaan voordat ze proberen ze uit te sturen. Normaal gesproken zou een speler de onderneming selecteren en dan zou een pop-up hen informeren dat de houder een te laag niveau was. Erger nog, als een speler een item niet had verzameld, zouden ze zich er niet van bewust zijn dat hun houder het ook niet kan verzamelen totdat ze proberen het te verzenden. Nu zullen alle ondernemingen die een voorschot niet kan nemen in het rood staan, en alle ondernemingen die ze kunnen nemen, zijn in het wit. Als een houder een item niet kan oogsten omdat de aangesloten speler het nog nooit heeft verzameld, wordt de afbeelding van het item vervaagd en staat er geen vinkje naast. Deze twee kleine veranderingen lijken niet veel, maar het betekent dat spelers hun tijd niet zo veel hoeven te verspillen.

Dus, na alle grote en kleine veranderingen van Enderwalker, is het de moeite waard om in een van de meest verwachte MMORPG-releases van de laatste tijd te springen? Kortom, ja. Er zullen congestie zijn vanwege de groeiende populariteit van het spel de laatste tijd, maar zelfs met die wachttijden en wachtrijen; de uitbreiding is ongelooflijk plezierig. Als je dol was op Heavensward of Shadowbringers, dan is Endwalker veel meer van hetzelfde en dat is op geen enkele manier een slechte zaak.