Dawn of Fear Review

January 31st, 2020

Eerder vandaag streamde ik Dawn of Fear samen met mijn collega Paul Tamayo. Het is een onlangs uitgebrachte throwback-horrorspel dat teruggrijpt op Resident Evil en Alone In The Dark. Cameraperspectief, puzzels met schaakthema en vervelende zombies opgelost. Het heeft alle klassieke beats. Het is ook raar en vreemd, en we hebben het misschien gebroken.

Dawn of Fear is ontwikkeld door de Spaanse studio Brok3nsite en is exclusief beschikbaar op de Playstation 4. Het is een ode aan klassieke horror die comfortabel zal zijn voor iedereen die bekend is met zijn voorgangers. Er zijn hier geen grote onthullingen of schokkende ontwerpwendingen. Je speelt als een man die terugkeert naar zijn ouderlijk huis na een overlijden in de familie; hij onthult dan vreemde necromantische geheimen. Er zijn sleutels om te vinden en zombies om te schieten. Ik genoot over het algemeen van mezelf, maar de ruwe kantjes van Dawn of Fear maken het moeilijk om echt lief te hebben.

Soms kom je alleen een kamer binnen om gigantische zwevende textuurblobs te vinden. Andere keren lijkt je pistool niet te raken waar je het op richtte. De interface - die eruitziet als een notebook - heeft charme, maar is onhandig om te navigeren. Puzzels die gemakkelijk zouden moeten zijn, worden moeilijker vanwege de vreemde stijfheid wanneer je een stuk verplaatst of een schakelaar omdraait. Het meest flagrante is dat ik denk dat we het spel hebben verbroken terwijl we het probeerden te spelen, of misschien was het spel altijd kapot. Nadat ik een item had gevonden dat het gebruik van een elektrisch gereedschap vereiste, liep ik de kelder in en bracht het item naar dat elektrische gereedschap, alleen om te ontdekken dat wat het item ook was (of wat ik ook moest ontvangen) gewoon niet was in mijn inventaris.

Ik kan Dawn of Fear niet echt aanbevelen, behalve aan hardcore horrorfans of spelers die op zoek zijn naar een eigenaardigheid. Games als The Glass Staircase of het vijf minuten durende horrorspel september 1999 zijn slimmer en enger. Maar als je rondsnuffelt en de rommeligheid van Dawn of Fear van je af schudt, zijn er enkele enge angsten die je kunt hebben. Ik zou gewoon overwegen om op een paar patches en fixes te wachten voordat je erin duikt.