Biomutant Review

May 24th, 2021

Ongeveer vier jaar sinds de open-world actie-RPG Biomutant voor het eerst aan de wereld werd onthuld met een coole trailer, is hij eindelijk uit. Hoewel voor degenen die zo geduldig hebben gewacht om het te spelen, ze misschien teleurgesteld zijn om een ​​prachtige maar janky puinhoop te ontdekken, overdreven ambitieus maar onderpresterend, en echt nogal gebroken.

Biomutant is de eerste game van de Zweedse ontwikkelaar Experiment 101. Het team, dat uit zo'n 20 mensen bestaat, besloot groots te beginnen. Biomutant is een grote actie-RPG die zich afspeelt in een nieuwe en unieke post-apocalyptische open wereld, gevuld met gemuteerde, intelligente dieren en geen mensen. Het beschikt ook over een volledig moraliteitssysteem, meerdere eindes, een lange lijst met side-content, een verscheidenheid aan voertuigen en rijdieren om te gebruiken, volledige vertelling, een crafting-systeem, gerandomiseerde buit, afstands- en melee-gevechten, power-ups en waarschijnlijk andere dingen Ik ben het vergeten. Om de paar uur tijdens mijn 18-uur durende playthrough merkte ik dat ik een nieuwe monteur of functie van het spel tegenkwam en hardop zei: "Wauw, nu maakt dit ook deel uit van het spel?" Helaas worstelt Biomutant om al deze stukjes bij elkaar te krijgen en te laten werken.

De game speelt zich af in de verre toekomst, lang nadat de mensheid van de aarde is ontsnapt nadat een gigantisch bedrijf de planeet heeft vernietigd met chemicaliën, ontbossing en mijnbouw. De bemoeizuchtige en vreselijke praktijken van dat bedrijf zorgden ervoor dat al het leven op de planeet werd gemuteerd, wat leidde tot een wereld vol bewuste dierenmensen die ook magie en energie uit hun handen kunnen schieten. Maar deze vreemde, eigenzinnige wereld is in gevaar. Een grote boom - bekend als The Tree of Life - is aan het sterven, en als hij weggaat, doet de wereld dat ook. Vier krachtige wezens, Wereldeters, eten zijn grote wortels op en doden ze daarbij. Je harige personage, die je aan het begin van het spel hebt gemaakt, is teruggekeerd naar de boom om hem te redden en opnieuw contact te maken met de mensen die ze hebben achtergelaten nadat een dodelijke aanval op je dorp je familie heeft gedood. biomutant 2 Deze opzet en de toestand van de wereld werden in mijn brein gehamerd tijdens de ondraaglijke intro van de game. De eerste paar uur van Biomutant zijn saai, onderbroken door saaie tutorials en te lange expositie-dumps, die allemaal worden geleverd door de verteller. Een verteller die uiteindelijk een probleem vormt voor het hele spel, aangezien de Britse verteller een van de slechts drie stemacteurs in het spel is die Engels spreekt. Elk gesprek dat je voert in Biomutant wordt door hem vertaald. Elke gebeurtenis die plaatsvindt, elk moment van de overlevering in de wereld, is afhankelijk van dezelfde Britse kerel en zijn weliswaar mooie stem. Het wordt snel raspen en maakt de wereld van Biomutant klein en goedkoop.

Het helpt niet dat elk dier in dit spel voor altijd praat over moraliteit, leven, dood, het lot en meer. Het schrijven is extreem prekerig en overbodig, waardoor ik elke keer dat ik een nieuw personage ontmoette bang was, geen geweldig gevoel om te hebben in een open-wereldgame. Het maakte het verhaal ook moeilijk om je zorgen over te maken, omdat het allemaal een heleboel lezingen over dezelfde onderwerpen werden, allemaal geuit door dezelfde man. Het was alsof ik vastzat in een eindeloze TED Talk.

Zodra je uit het vreselijke openingsgedeelte komt en het spel opent, wordt het beter.

De belangrijkste gameplay-loop van Biomutant gaat als volgt: je krijgt te horen welke Worldeater je als volgende moet targeten, ga naar dat deel van de open-wereldkaart, ontmoet iemand die te veel praat, help hem een ​​voertuig op te knappen dat het grote wezen kan doden , gebruik dan het voertuig om de Wereldeter te bestrijden en te vernietigen. Daarna ga je terug naar de Tree of Life in het midden van de kaart, praat met je oudere mentor over wat je nu moet doen en herhaal.

Biomutant combineert melee-gevechten, ongewapende actie en vuurgevechten tot een overwegend gelikte gameplay-ervaring. Binnen slechts een paar uur draaide ik snel en soepel rond grote groepen vijanden, sommige met mijn geweren knallen, anderen doden met mijn grote zwaard en zelfs nette mutaties en energie-aanvallen gebruiken om groepen slechteriken op te ruimen. Dit alles voelt moeiteloos aan, als je eenmaal de ietwat zwevende bedieningselementen onder de knie hebt. Al snel was ik ook bezig met het maken en bouwen van mijn eigen wapens en het uitbreiden van mijn pantser en uitrusting met rommel die ik vond tijdens het verkennen van de wereld. biomuntant 3 Niets van dit alles is revolutionair, je hebt waarschijnlijk een paar games gespeeld die veel van deze dingen deden, maar de setting van Biomutant en de manier waarop het ze allemaal bij elkaar probeert te brengen, is indrukwekkend, zelfs als het niet elke keer lukt. Je hebt bijvoorbeeld een heleboel wapens en vechtstijlen om te ontgrendelen en uit te proberen, van zwaarden met twee handen tot ongewapend tot hamers. Maar ze gebruiken meestal allemaal dezelfde basiscombo's en voelen hetzelfde aan. Verschillende wapens voelen meer onderscheidend aan, maar hebben last van veel opties, maar niet veel diepte in elk. Dit betekent echter wel dat als je het gevecht eenmaal onder de knie hebt, je snel kunt overschakelen naar nieuwe en andere aanvalsstijlen zonder dat je meer dan 20 nieuwe combo's opnieuw hoeft te leren. Dit maakt het heel gemakkelijk om in Biomutant te experimenteren en nieuwe manieren van spelen uit te proberen, wat ik zeer op prijs stelde.

De looping-gameplay wordt echter snel vervelend en het helpt niet dat bijna elke zij- en hoofdzoektocht in Biomutant een ophaalzoektocht is. Veel van de sidequests zullen je vragen om 10 of 20 dingen te verzamelen. Ik deed er een handvol van, maar ontdekte dat ik snel genoeg een level omhoog ging en geweldige buit ontdekte, zonder me druk te maken over meer, dus uiteindelijk stopte ik ermee.

Terwijl je probeert de wereld te redden, kun je ook deelnemen aan een grote oorlog die woedt tussen een half dozijn dierenstammen verspreid over de kaart. Je kiest ervoor om je aan te sluiten bij de Jagni, die alle andere stammen willen doden om vrede te brengen, of de Myriad, die alle stammen onder hen willen domineren en samenvoegen om vrede te brengen. De Jagni wordt voorgesteld als kwaadaardig en de Myriad zijn gepositioneerd om de goeden te zijn, hoewel je in het spel de methoden van beide stammen tijdens het spel kunt bekritiseren.

De missiereeks van de stammenoorlog omvat het aanvallen en overnemen van vijandelijke buitenposten en kampen verspreid over de kaart. Soms, afhankelijk van je statistieken, kun je de vijandelijke stam overhalen zich over te geven. Ik was tegen het einde voldoende geëgaliseerd om het hele conflict zelfs met een gesprek te beëindigen, waardoor sommige stammen werden gedwongen zich bij de Myriad aan te sluiten zonder een vinger uit te steken. Het was een mooie beloning voor het plaatsen van vaardigheidspunten in mijn intellect, hoewel het RPG-vaardigheidssysteem na dit moment onderbenut voelde. Nog maar een functie in deze grote warboel van een game die niet helemaal de liefde krijgt die het verdient. biomutant 4 Met alles wat je in het spel doet, verdien je niet alleen XP, wat je helpt nieuwe vaardigheden en bewegingen te ontgrendelen, maar het heeft ook invloed op het moraliteitssysteem. (Voel je je al uitgeput door functies?) Dit is verdeeld tussen donker en licht. Je zult nooit vergeten dat dit systeem bestaat omdat de game constant stopt met wat je aan het doen bent en er twee demonachtige wezens verschijnen, die met rare stemmen praten en veel te lang doorgaan over moraliteit en lichte en donkere keuzes. Het moraliteitssysteem raakt veel Biomutant.

Sommige personages zullen niet met je praten of met je samenwerken als je aura te donker of te licht is. Sommige vaardigheden, zoals energieaanvallen, zijn ook vergrendeld achter aura-niveaus. En hoe het spel eindigt, hangt rechtstreeks samen met de keuzes die je maakt, wie je helpt en niet, plus je algehele uitstraling. Hoewel het moraliteitssysteem een ​​goed idee is, is het in de praktijk meestal nutteloos omdat je snel je aura kunt maximaliseren en er nooit meer over na kunt denken. Ik deed dit al vroeg in het spel terwijl ik de wereld verkende en ik probeerde het niet eens. Hoewel het misschien een beetje ondergebakken is, voegt de functie meer herspeelbaarheid toe aan het spel, waardoor je terug kunt komen en meer een bastaardrat of een goodie-two-schoenemmer bent.

De kunst van Biomutant is waarschijnlijk het beste deel van het spel. Het heeft een kleurrijk uiterlijk en stijl, met behulp van felgekleurde menu's en stripboekachtige pop-ups tijdens gevechten. De wereld is ook prachtig om naar te kijken. Ik heb veel prachtige screenshots gemaakt van zonsondergangen, bestraalde bossen en eindeloze woestijnen van rode canyons. Sommige delen van het spel, ook wel dode zones genoemd, kunnen worden gevuld met neonkleurige deeltjes, gassen en planten. Deze gebieden, met dodelijke gevaren zoals koud weer of radioactief materiaal, zijn gevaarlijk om te verkennen zonder pak. Hoewel ik op hogere niveaus gezondheidskits kon spammen en vrij kon verkennen zonder. De game deelt gezondheidspakketten uit als een gek, dus dit was later in Biomutant een haalbare strategie. Nog een voorbeeld van een leuk idee dat niet goed werkt. Deze gebieden zorgden in ieder geval voor goede buit en mooie screenshots met behulp van de fotomodus.

Als Biomutant klinkt als jouw soort spel, en dat zou het ook kunnen zijn, is een ding om in gedachten te houden dat het momenteel een puinhoop met fouten is. Dit zou kunnen veranderen met patches, maar nu zou ik op mijn hoede zijn om het aan te bevelen aan iedereen die in hun ervaring niet tegen een stootje kan. Op PS5 heb ik te maken gehad met 18 crashes. Het was er uiteindelijk ongeveer één per uur dat ik speelde. Ik had ook momenten dat ik vast kwam te zitten in de vloer, niet kon bewegen of door liften viel. Menu's verprutsten soms en lieten me niet de juiste statistieken zien, zoals het weergeven van schadewaarden op gezondheidskits. Prestaties waren ook een probleem. Op een PS5 had de game moeite om 60 FPS te behouden tijdens het spelen en bevroor het vaak een seconde of twee willekeurig tijdens grote gebieden of gevechten. Het maakte het nooit onspeelbaar, maar als ik deze game niet voor mijn werk zou beoordelen, zou ik een paar uur na de vijfde crash en talloze bugs zijn gestopt.

Het is jammer dat Biomutant geen beter samengesteld stuk software is. De wereld voelt uniek aan, de manier waarop het verschillende vechtstijlen combineert is leuk en het is een visuele traktatie om naar te kijken op een grote 4K-tv. Maar talloze bugs, prestatieproblemen, overdreven spraakzame NPC's, saai zoektochtontwerp en een gevoel van algehele narigheid maken het moeilijk om deze game enthousiast met mensen te delen. Als je de ruwe randen kunt verdragen en een vervelende verteller niet erg vindt, kun je een goede tijd hebben met Biomutant. Er is zeker veel te doen. Maar als je de voorkeur geeft aan stabielere games, raad ik je aan te wachten.