Battlefield 2042

November 8th, 2021

Dus Battlefield 2042, hè. Mensen hebben zeker hun mening over Battlefield 2042. In feite zou je een gevechtstank kunnen besturen door de kloof tussen veel van de kritische en populaire reacties op DICE's nieuwste, de eerste moderne (of in dit geval bijna moderne) Battlefield sinds Battlefield 4 uit 2013. .

Veel professionele beoordelingen zeggen dat het prima is. Goed, zelfs. Dat het wat problemen heeft, zeker, maar dat het in wezen groot en leuk is, zoals alle goede Battlefield-games zouden moeten zijn. Veel boze fans hebben er echter een hekel aan. Kan er niet tegen. Ze zeggen dat het kapot is, dat het een halve game is, dat het de slechtste Battlefield-game ooit is gemaakt.

Deze discrepantie heeft me de afgelopen weken gefascineerd, terwijl ik mijn eigen weg door het spel heb gespeeld, als een uitgeputte soldaat die door de stijgende zeespiegel van het spel waadt. Het grootste deel van die tijd ging de in-game chat bijna uitsluitend over hoe **** het spel is (een bot censureert automatisch stoute woorden), hoe onevenwichtig het is, hoe niemand het wil spelen, maar bijna elke keer dat ik vuurde het op Ik was... aan het genieten van mezelf?

Er was iets aan de hand, dus nadat ik had besloten dat ik deze game zou gaan reviewen, besloot ik ook een paar weken te wachten en te kijken hoe de lanceringsgekte van 2042 zou bezinken, ik mocht hem spelen nadat een paar updates waren gedownload, en zie hoe het met iedereen ging nadat Battlefield-fans de kans hadden om de game te zien zoals het was, niet zoals ze wilden dat het was.

Wat ik heb gevonden is een spel waarbij beide kanten gelijk kunnen hebben. Er is hier een erg leuke en explosieve videogame, een die niet alleen de unieke multiplayer-erfenis van Battlefield voortzet, maar deze uitbreidt op manieren waar we tien jaar geleden alleen maar van hadden kunnen dromen. Maar dit is ook een halve videogame, met een waslijst van dingen die gebroken, ontbrekend of leeg aanvoelen, alsof EA een bèta had gedraaid en vervolgens iedereen de volledige prijs in rekening bracht voor... nog een bèta.

Het eerste dat opvalt aan Battlefield 2042 is dat als je het afgelopen decennium een ​​game in de serie hebt gespeeld, je meteen de dingen zult opmerken waarvan je denkt dat ze ontbreken, niet de dingen die er zijn. Het is heel gemakkelijk om naar de laatste paar Battlefield-games te kijken en te zien wat ze wel en niet boden in Battlefield 2042 - zoals dit uitgebreide, wijdverbreide compendium heeft - en aannemen dat die dingen allemaal gewoon zijn achtergehouden.

Zoals wanneer je voor het eerst op het schaarse hoofdmenuscherm van de game wordt gedumpt en het duidelijk is dat er geen specifieke singleplayer is, wat een enorme teleurstelling is gezien het werk dat is gestoken in het maken van deze bijna-toekomstige, niet-helemaal-dystopische wereld. Het is inderdaad duidelijk dat er helemaal niet veel aan de hand is, met minder spelmodi om uit te kiezen en een duidelijke nadruk op slechts een paar van de aanwezige.

Stap in een spel en dat gevoel van verlies gaat door. Kaarten zijn groter maar ook in grote delen leeg, wat resulteert in lange slogs voor infanteriespecialisten. Er zijn minder wapens om te gebruiken. Het klassensysteem (zoals het bestaat met betrekking tot spelers die specifieke rollen vervullen, zoals dokter en ingenieur) is verdwenen. Facties zijn zo goed als verdwenen. Er zijn geen scoreborden, geen scoreborden, geen manier om je K:D-ratio bij te houden of aan het einde van een game te zien wie de meeste headshots heeft gekregen.

Net als de meeste andere spelers die voor het eerst meedoen, en wiens laatste ervaring met een Battlefield-game was met een game die jarenlang was opgepoetst, bijgewerkt en uitgebreid, zag ik alleen de gaten. De gaten waar functies en keuzes vroeger waren. En het stonk.

Zo bracht ik mijn eerste week in ieder geval door met spelen, zoals het voelde zoals de meeste ervaren spelers deden (tenminste te oordelen naar de in-game chat en het algemene discours). We waren allemaal de game aan het 'spelen', maar wat we eigenlijk aan het doen waren, was aantekeningen maken en vergelijken, alsof we allemaal de nieuwste editie van FIFA of NBA 2K speelden, jaarlijkse releases waar zoveel tijd wordt besteed aan het catalogiseren van wat er nieuw was en wat oud was, wat beter en wat slechter was dan de laatste die je speelde.

Terwijl ik dit deed, merkte ik dat ik het eens was met veel van wat de massa's overstuurde fans zeiden. Het geheel voelde oppervlakkig en zinloos aan. Sommige dingen die ontbraken verwijderden de motivatie van veel mensen om het spel te spelen, ontnamen hen een gevoel van doelgerichtheid dat hen dwong om elke dag in te loggen. Eigenlijk was Battlefield 2042 nauwelijks een coherente videogame. Het was meer een verzameling kaarten en animaties en ideeën die met plakband aan elkaar waren geplakt, met "BATTLEFIELD" eroverheen geslagen in een poging het als iets meer door te laten gaan.

Maar tegelijkertijd merkte ik dat ik steeds weer terugkwam. Voorbij de vergissingen, voorbij de fouten, bleef ik gewoon inloggen en ondanks alles van het spel genieten. Er was een hoop puin verspreid over deze rokende krater van een lancering, en ik misgun niemand om het tafereel te overzien en aan te nemen dat de hele game volledig was vernietigd, maar toen ik tussen de wrakstukken plukte, had ik een aantal dingen gevonden die ik echt ook lief gehad.

Wat ik ontdekte was dat niet alles ontbrak. Er is een verschil tussen iets dat wordt achtergehouden en iets dat de ontwikkelaars van de game hebben verwijderd met een duidelijke ontwerpintentie in gedachten. Blijkt dat ik dol ben op het verdwijnen van de leaderboards, bijvoorbeeld omdat ik Battlefield nooit speel voor K:D-verhoudingen, ik speel het om deel uit te maken van een grote strijd waarin ik naast me vecht en mijn teamgenoten help hoe ik kan, en de nieuwe displays aan het einde van de ronde - die een paar belangrijke prestaties uitschreeuwen, in plaats van een zorgvuldige lijst van ieders statistieken - weerspiegelen dat.

Ik ben ook op het idee gekomen van de specialisten van de game, of in ieder geval het idee van hen, hoewel zelfs hier een raadsel is dat de ontwerpconflicten van deze game samenvat. Ze zijn een moeilijke implementatie om uit te pakken, omdat ze in het spel werden opgenomen, betekende dat het oude klassensysteem moest worden verwijderd; Ik mis de eenvoud en visuele identificaties die traditionele soldatentypes bieden, en ik haat hun vrolijke en repetitieve oneliners, maar ik hou ook echt van de mogelijkheid om een ​​soldaat te kiezen en ze zo specifiek aan te passen aan de manier waarop ik het spel graag speel.

Maar wat me er vooral van weerhoudt om ondanks al deze problemen terug te komen, is de schaal van het spel. Battlefield 2042 ontbreekt misschien in singleplayer, en de kleinere spelmodi zijn niet meer dan een afleiding (de build-your-own Portal-modus belooft veel, maar is vaak verstoken van spelers, zelfs op klassieke maps zoals de Kaspische grens van Battlefield 3), maar dit is een Battlefield-game die als geen ander weet dat de belangrijkste gevechten hier de grote veldslagen zijn, en dienovereenkomstig om hen heen is gebouwd.

Door het aantal spelers in de tentpole Conquest- en Breakthrough-modi te verdubbelen, van 64 spelers naar 128 (op pc en next-gen tenminste, PS4 en Xbox One zijn beperkt tot 64), is dit Battlefield op zijn luidst, grootste en meest chaotisch. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar dat zijn precies de dingen die ervoor zorgen dat ik deze games in de eerste plaats speel.

Als je Conquest speelt, de meest traditionele Battlefield-ervaring waarbij twee teams vechten om een ​​heleboel vlaggen, zul je merken dat je nu echt vecht om clusters van vlaggen, op kaarten die zo groot zijn dat je de meeste van hen kunt uitgeven verdiept in slechts een deel ervan, uw acties slechts een deel van een verhaal dat zich afspeelt over meerdere doelen.

Schakel echter over naar Breakthrough, de modus waarin twee teams tegen elkaar over een kaartbrede frontlinie worden gegooid, en je komt het dichtst in de buurt van deze serie ooit, het gevoel alsof je een oorlog voert. Hoewel de modus zelf niet nieuw is in dit spel, is de ervaring van vechten met 63 andere mensen over een lijn op de kaart, explosies en tracers en voertuigbrand die overal om je heen uitbarst, hier groter en grootser dan ooit. Een heuvel beklimmen om tientallen collega's naar een controlepunt te zien rennen, helikopters te zien crashen en tanks die overal om je heen kogels afvuren, is gewoon ongelooflijk.

Het is hier, op deze momenten van filmische bombast, dat ik dit het beste een zeer goede videogame kan noemen. Wanneer duidelijk wordt dat veel van de wijzigingen die in deze game zijn aangebracht, geen weglatingen zijn, maar eerder wijzigingen die zijn aangebracht om deze nieuwe en grotere focus te accommoderen. Natuurlijk is het saai voor infanterie om rond te lopen, de kaarten moesten groot genoeg zijn voor 128 spelers, daarom kun je bijna altijd een auto oproepen om je in te verplaatsen. Leaderboards zijn leuk, maar hoe handig kunnen ze zijn als er 128 spelers bij betrokken zijn, en velen van hen zijn tijdens de duur van 45 minuten in of uit het spel gevallen? Door een stap terug te doen en te zien waar de focus van Battlefield 2042 op ligt, in plaats van het op te nemen tegen andere en oudere games, wordt het wat duidelijker en gemakkelijker om te bepalen wat het wel en niet is.

Dan eindigt een ronde, en iedereen wordt terug gedumpt in een anoniem lobbysysteem, alle nieuwe kanten worden gekozen en we worden er helemaal opnieuw in gestuurd, en ik begin opnieuw te begrijpen waarom zoveel oude fans, degenen die besteden uren per dag zich een weg naar boven banen, zijn hier niet zo'n grote fan van als ik.

Het proces van het kiezen van een spelmodus tot het daadwerkelijk beginnen van de gameplay zit vol met onverklaarbare tussenfilmpjes en bizar half voltooide animatiesequenties, en als fans zeggen dat de game geen facties heeft, bedoelen ze dat de game ze helemaal niet heeft, met elk voertuig in het arsenaal van zowel de VS als Rusland hetzelfde (in sommige gevallen identiek in functionaliteit, zo niet uiterlijk, in de meeste gevallen gewoon identiek) en beide zijden bevolkt met dezelfde lijst van specialisten.

Het raamwerk van de hele game staat als een steiger rond een onvoltooid gebouw en zelfs een maand na de release kun je nog steeds bouwers, elektriciens en tegelzetters over het hele terrein zien klauteren. Sinds de lancering zijn er een aantal wijzigingen in de game aangebracht en er komen er nog meer aan. Veel essentiële in-game informatie zoals schadetellers en bemanningsnummers is toegevoegd, wankele kogelspray is gerepareerd, frustrerende checkpoints verwijderd en over het algemeen speelt het hele spel nu, zelfs slechts een paar weken na de release, beter en vertelt het de speler meer dingen die ze moeten weten dan bij de lancering, toen iedereen er zo overstuur van was.

Ze hebben niet op magische wijze alles opgelost waar iedereen over klaagde, maar het is vooruitgang. We hadden dit natuurlijk allemaal kunnen en moeten zien aankomen. Elke Battlefield-game wordt zo gelanceerd en krijgt daarna jaren van patches en updates om de ervaring te verfijnen. Elke keer als iemand klaagt over hoe ze 1000 uur aan Battlefield 4 hebben doorgebracht en niet meer terug zullen komen naar Battlefield 2042, alleen gebaseerd op hun eerste week spelen, denk ik aan dit soort dingen, en hoe tijd een platte cirkel is:

Maar dan voelt deze keer ook anders. De problemen zijn niet alleen bugs of netcode of servers. Niet alles wat mis is met deze game kan worden verholpen met updates en patches. Er is hier een onontkoombaar gevoel dat, of er nu bezuinigd werd, de richting halverwege de ontwikkeling veranderde of dat het gewoon te moeilijk was om een ​​Battlefield-game te maken midden in een pandemie (of alle drie!), veel van de problemen waarmee Battlefield te kampen heeft 2042 zijn fundamenteel, en we zitten eraan vast, of je ze nu leuk vindt of niet.

Ik ben gewend om games te beoordelen die af zijn, die enigszins lijken op een duidelijk doel, want dat is de staat waarin je een game kritisch wilt beoordelen. Dus kijkend naar Battlefield 2042, ook al is het "uit" en is voor een paar weken, is zwaar geweest.

Zoals ik al zei, dit is nauwelijks een spel, althans in de zin dat we hopen zo'n titel te benaderen. Het is een verzameling kaarten, ideeën, geweren, tanks en menu's, allemaal in een doos gegooid en een deksel er haastig op gedrukt, het enige dat ze allemaal verenigt, is het feit dat ze allemaal in dezelfde map op mijn SSD staan. genaamd "Battlefield2042".

Ondanks al zijn losse draden en lege gaten en slechte ideeën, kan ik het niet helpen, maar geniet nog steeds van mijn tijd met dit spel. Als een samensmelting van de bredere ontvangst met deze polariserende inspanning, ben ik uiteindelijk gefrustreerd geraakt door alles wat er mis is met Battlefield 2042, terwijl ik nog steeds waardeer dat het enige dat goed moest worden gedaan: de speler het gevoel geven dat ze deel uitmaken van een Very Big Strijd - is het enige dat absoluut is genageld.