Ratchet & Clank Rift Apart Review

June 12th, 2021

Ratchet & Clank: Rift Apart is een enorme, adembenemend mooie third-person actieplatformer voor PS5. Het heeft uren aan prachtig vervaardigde werelden, toonaangevende platformacties en een gewaagd, boeiend verhaal verteld door een uitstekende cast. Het is gewoon... net als Ratchet & Clank uit 2016. En, nou ja, Ratchet & Clank uit 2002. Rift Apart is een onbetwistbaar briljante game, maar ondanks alles wat de dimensie-jumping-trailers misschien hebben gesuggereerd, is het in veel opzichten dezelfde game-ontwikkelaar die Insomniac al meerdere keren heeft gemaakt.

Rift Apart begint met een luchtparade voor knaagdier- en robothelden Ratchet en Clank die hun overwinningen vieren nadat ze de werelden de laatste paar keer hebben gered. De heerlijk overdreven viering bestaat om ons te herinneren aan de hyperbolische aard van de serie, een subtiele tutorial binnen te sluipen en te laten zien hoeveel een PS5 kan doen als er niet wordt gevraagd om individuele menselijke huidcellen weer te geven. Het scherm is een explosie van details en kleur, de paradeballonnen zweven tussen de ingewikkeld weelderige stadsgebouwen, minutieus geanimeerde menigten aan weerszijden, terwijl confetti rondom regent, allemaal levend rond Ratchet terwijl je er doorheen rent en springt. Maar dan, zou je het niet weten, die vreselijke Dr. Nefarious komt opdagen en steelt Clank's geschenk aan Ratchet, een realiteitssplitsend apparaat genaamd de Dimensionator.

Het genereuze idee van Clank was dat Ratchet de Dimensionator zou kunnen gebruiken om dimensies te springen en eindelijk te ontdekken of er nog andere Lombaxes over zijn. (Wat natuurlijk, dankzij een bolle marketingcampagne, je weet dat die er zijn. Of tenminste, omdat de pre-titles-filmscène van de game een roze-grijze Lombax, Rivet, toont die dapper een onschuldig wezen redt uit de klauwen van haar wereld Nefarious' goons.) Ondertussen drukt Ratchet's Nefarious onvermijdelijk te veel knoppen tegelijk in, en alles loopt in de war, trekt de titulaire helden uit elkaar en sleept ze naar een alternatieve dimensieversie van hun eigen universum. De Nefarious van deze wereld is in feite geslaagd in zijn pogingen tot overheersing, maar nu wordt de realiteit uit elkaar getrokken door de dimensionale kloven die de planeten bezaaien.

Meteen speel je als Rivet, volkomen perfect ingesproken door een bijna onherkenbare Jennifer Hale (beter bekend als femShep), die Clank ontdekt en onmiddellijk met hem samenwerkt, ondanks dat hij geen enkel woord gelooft dat hij zegt over wie hij is, waar hij is gekomen van, en hoe hij beste vrienden is met een andere Lombax. Haar is een donkere, wrede wereld, waar de troepen van een veel succesvollere Dr. Nefarious de straten regeren en allemaal leven in onderwerping aan zijn wrede grillen. Of in ieder geval een gezinsvriendelijke cartoonversie daarvan. ("Vergeet niet om je keizer te bedanken voor, tijdens en na het doen van je aankoop.") Dan is het weer aan het werk, precies zoals je het herkent van eerdere Ratchet & Clank-spellen, maar met een andere kleur Lombax. Er zijn kratten om in te slaan, wapens om te kopen en te upgraden, vijanden om op te schieten en te slaan, en veel prachtige tussenfilmpjes om intens van te genieten. RE1 Het belangrijkste verschil - en nadat ik het spel heb voltooid en de New Game+ heb verkend, ben ik verbijsterd dat dit het belangrijkste verschil is - dat hier, wanneer je naar je schip gaat en tussen planeten wisselt, je soms als Ratchet speelt, soms als Klinknagel. Hoewel dit natuurlijk enorme gevolgen heeft voor het verhaal van de game, heeft het niet veel invloed op de manier waarop de game speelt. Rivet heeft een hamer in plaats van een moersleutel. Het einde. Wapens, gereedschappen en vaardigheden die je voor het ene personage krijgt, zijn automatisch beschikbaar voor het andere. Geen van beide spreekt zijn verbazing uit dat ze plotseling supersnel over de grond kunnen glijden, of wat het ook mag zijn - het spel komt het dichtst in de buurt dat Rivet in de war raakt om op een gegeven moment wat extra wapens te hebben). Er is nooit enig verschil in hoe je een van beide personages speelt. Wat vreemd is.

Er zitten echter een aantal nieuwe ingrediënten in. Er is, zoals ik al zei, een vaardigheid opgedaan om snel rond te zoomen, wat zeer welkom is in sommige van de grotere open gebieden. Er zijn een heleboel nieuwe minigames en puzzeltypes, die we zullen bespreken. En zoals je weet als je een trailer hebt gezien, is er de mogelijkheid om verre kloven naar je toe te trekken, zodat je ernaast verschijnt - in wezen een teleport op een vast punt. Voeg een enorme verzameling nieuwe en klassieke wapentypen toe, en als je op mij lijkt, vraag je je nu af: "Maar wanneer gaat hij begrijpen hoe het hele dimensiespringen van invloed is op hoe je speelt?" Ik ben, eh, niet. Omdat het niet zo is.

Voordat ik hier te ver op inga, wil ik even vieren wat deze game zo goed doet, want ik heb er een paar fantastische dagen mee op de bank gehad. Om te beginnen slaat het je om het hoofd met hoe verbluffend verbluffend het eruit ziet. Met elke generatie console ben ik altijd verbijsterd over de moeite die wordt gedaan om naar fotorealisme te streven, wanneer tekenfilms buiten griezelige valleien kunnen leven en veel beter de tand des tijds kunnen doorstaan. Speel Ratchet & Clank uit 2016 en je zou denken dat je iets ultramoderns speelt, totdat je Rift Apart opstart. Met het gebrek aan nieuwe generatie releases en de focus op het weergeven van grimmige, donkere, fronsende menselijke gezichten, is het een openbaring om te zien waartoe de PS5 in staat is. Het enorme detailniveau, zelfs in de verre achtergronden, verbaasde me voortdurend. Laat staan ​​de Pixar-achtige schoonheid van de hoofdpersonages, waarbij elk filmpje eruitziet zoals het op het grote scherm zou moeten zijn. Elke nieuwe planeet deed me naar adem snakken naar het verbazingwekkende detailniveau en me afvragen hoe mijn PS5 niet bruiste en in vlammen opging door het aantal animaties dat op enig moment werd uitgevoerd. re2 Dan heb je de cast, natuurlijk met James Arnold Taylor en David Kaye als het belangrijkste paar, met de eerder genoemde en altijd uitstekende Jennifer Hale als Rivet, plus Armin Shimerman als Dr Nefarious, samen met een heleboel andere bekenden. (Hoewel ik moet zeggen, hoewel "Mrs. Zurkon" ongetwijfeld de grappigere naam is voor een verkoper van mobiele wapens, mis ik het uitstekende stemwerk van Travis Willingham als de Gadgetron.) Iedereen is geweldig en geeft dit het gebruikelijke Ratchet & Clank-gevoel van een grote budgetfilm, en de grappen sloegen goed aan. Er moet echter aan worden toegevoegd dat, buiten de schuld van de acteurs, het spel slecht ruikt bij elke poging tot oprechtheid. Elke keer daalt het onmiddellijk af in sentimentaliteit en schmaltz, meer vertrouwend op saaie muziek dan op fatsoenlijk schrijven om de stemming over te brengen. Maar als het grappig is, is het grappig.

In plaats van een verzameling van Ratchets optionele railsliding-uitdagingen, neemt Rivet deel aan arenagevechten waarmee ze verschillende prijzen kan verdienen. Deze kunnen worden gebruikt om veel extra boutenvaluta te krijgen als je een nieuw wapen wilt kopen dat je je niet helemaal kunt veroorloven, maar ze voelen zich nogal weggegooid door het spel - het voltooien van alle 15 wordt niet erkend, zelfs niet via een PlayStation-trofee! Er zijn geen vermoeiende podiumschermen om over te slaan, maar het zou leuk zijn als het op zijn minst werd opgemerkt.

Er zijn bugs om op te rijden, samen met andere wezens later, wat zorgt voor een aantal leuke supersnelle racesequenties. En er zijn dimensionale zakken te ontdekken, die mini-platformuitdagingen bieden die je belonen met nieuwe bepantsering om te dragen. Nieuw pantser biedt kleine bonussen, of je het nu draagt ​​of niet. Eigenlijk is het uitrusten puur esthetisch maar leuk, omdat je de kleuren kunt veranderen om gekke outfits te maken.

Er is ook een gloednieuw puzzeltype, waarin Ratchet een piepkleine spider-bot loslaat op beschadigde computers, die je vervolgens rechtstreeks bestuurt om infecterende virussen te bestrijden. Deze zijn mooi, en beter nog, ontwikkelen hun eigen mini-verhaal naarmate je erdoorheen komt. Net als de puzzels van Clank hierboven, kunnen deze allemaal worden overgeslagen door een menu-optie als je vastzit of er gewoon niet van geniet. God zegene Insomniac daarvoor - ik gebruikte het helemaal niet toen ik speelde, maar die optie zou er natuurlijk moeten zijn voor mensen die kwamen voor de actie-platforming, niet voor het oplossen van puzzels. re3 Je weet dat Insomniac een geweldige Ratchet & Clank-game kan maken, aangezien de studio het al bijna 20 jaar doet. Er is hier niets dat een fan van de serie zou afschrikken, maar het is nog steeds een volledig gastvrij en inclusief verhaal voor nieuwkomers (niet in de laatste plaats omdat het perspectief van Rivet een buitenstaander een blik biedt op de terugkerende personages of running gags.) Het is gewoon, nadat ik klaar was het, ik heb het origineel van de PS2 opgestart, en mijn god, het zijn vergelijkbare games. Ze besturen hetzelfde, de kratten exploderen op dezelfde manier in bouten, je hebt dezelfde doelen, dezelfde personages en dezelfde vijanden.

Wat hier zo eigenaardig is, is hoezeer Rift Apart niet lijkt te weten wat te doen met zijn eigen ideeën. Misschien heb je die dimensionale kloven in de trailers gezien en heb je - zelfs onbewust - mechanica en verwaandheid voor hen opgeroepen. Dan heb je al meer originele ideeën gehad dan Insomniac in het spel heeft weten te brengen.

Ten eerste zijn er twee Lombaxes, die natuurlijk voor zoveel variatie moeten zorgen. Maar zoals ik al zei, soms speel je als de een, soms als de ander, maar beide spelen identiek. Het kan er net zo goed een zijn, maar voor de acteur die de opmerkingen maakt, voor al het verschil dat het maakt buiten de plot.

Maar misschien nog belangrijker, het hele spel is gethematiseerd rond dimensionale kloven, maar speelt zich bijna volledig af in de ene dimensie. Het heeft die nette, geestverruimende gimmick waarbij je een lokale gele scheur om je heen trekt om aan de andere kant ervan te staan ​​(mijn hoofd is er nooit in geslaagd om dit goed te vinden, het briljant desoriënterend vinden), maar dat is gewoon een teleport naar een nabijgelegen punt op hetzelfde niveau. Er zijn dimensionale zakken te vinden, maar dit zijn slechts mini-uitdagingsniveaus om nieuwe bepantsering te winnen. Die momenten die je in de trailers zag, waar Ratchet door kloof na kloof na kloof vloog in verschillende werelden - ze zijn alleen voor de tussenfilmpjes. Uiteindelijk ben je net als de vorige keer aan het planeethoppen, alleen in een andere dimensie.

Het voelt als zo'n raar gemiste kans. Hoewel dit een fantastische third-person actiegame is, boordevol dezelfde vreugde als de game van 2016 plus een paar nieuwe trucs, voelt het vreemd genoeg inspiratieloos aan. Ik heb er enorm van genoten om het te spelen, en hoe verbluft ik ook was door zijn kunst, uiteindelijk is het er gewoon weer een: groter, mooier, met meer bewegingen en wapens, maar geen nieuwe onderliggende kracht die ik kan vinden die de creatie ervan zou kunnen hebben voortgestuwd. Gezien de mogelijkheden die dimensie-hopping had kunnen bieden, voelt dit gebrek aan originaliteit vreemd aan, vooral met de technologie van de PS5. Het laat zien dat het het zou kunnen - er zijn niveaus verdeeld over twee tijden, en je springt heen en weer tussen hen, de wereld om je heen getekend terwijl je speelt, niet laden, geen aarzeling. Ik wilde heel graag dezelfde dingen doen in dimensionale kloven.

Mijn verwachting, gedreven door de marketing van de game, was er een van naadloos schakelen tussen dimensies, misschien met enkele uitstekende mogelijkheden voor grappen. Ik vond het geweldig om me voor te stellen dat Clank en Ratchet per ongeluk in onze wereld terechtkwamen, misschien de kantoren van Insomniac, alleen voor de kijkgag. Of zouden ze zeker kort in Spider-Man's New York kunnen zijn verschenen? Misschien Spyro tegen het lijf gelopen? Stel je een moment voor waarop ze Ratchet and Clank uit 2002, PS2-graphics en zo tegenkomen! Maar je zult het je moeten voorstellen, want wat je hier krijgt is een zeer vanille R&C-ervaring. Er is je verzameling planeten, je vliegt ertussen om missies/side-quests te voltooien, en je kijkt naar tussenfilmpjes waar de slechterik rondscharrelt. Het is gewoon deze keer dat je soms Ratchet bent, soms ben je Rivet. Je zult een geweldige tijd hebben! Maar je zult absoluut verbijsterd zijn door wat het niet doet.

De game was ook glitchy op een manier die de game van 2016 niet was. Ik kwam vaak vast te zitten in het landschap of navigeerde me een weg naar gebieden waar ik niet hoorde te zijn. Hopelijk zal veel daarvan worden aangepakt in de eerste patch die er duidelijk niet was toen ik speelde, maar ik maak me zorgen dat te veel delen van de kaart bereikbaar waren terwijl ze duidelijk niet bedoeld waren, terwijl andere die eruit zagen als ze zouden moeten worden afgesloten door onzichtbare muren. Misschien is het een gevolg van grotere, iets meer open levels, maar het verraste me wel in een Insomniac-game.

Rift Apart is zonder twijfel een fantastisch spel. Het kostte me 18 uur om de aftiteling te bereiken, omdat ik op elk stukje Raritarium jaagde, naar elk geheim zocht dat ik kon vinden en gewoon baadde in de visueel verbazingwekkende kunst. Ik had de beste tijd om het te doen. Maar hoe verder ik kwam, hoe meer het me ging irriteren hoe weinig deze serie in 19 jaar is gevorderd. Als het hebben van de dimensionale verwaandheid en de buitengewone technologie niet genoeg was om iets nieuws te inspireren, wat dan wel? Als er nog een Ratchet & Clank komt, zullen er een aantal belangrijke veranderingen moeten worden aangebracht, omdat dit misschien de laatste keer is dat het kan worden herhaald door alleen zijn charisma.