Plants Vs. Zombies: Battle For Neighborville Review

March 18th, 2021

Er is altijd wel iets te doen in Neighborville, het wonderland in de voorsteden dat als decor dient voor de nieuwste game in Popcap's Plants Vs. Zombies third-person shooter spin-off. Het maakt niet uit welke kant van het conflict ik kies, of in wat voor soort competitief, coöp- of solo-gevecht ik duik, het spel laat altijd een glimlach op mijn gezicht toveren.

Planten Vs. Zombies: Battle for Neighborville is nu uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One na een previewperiode van vier weken voor kopers van het "founder's pack". Het is de derde gezinsvriendelijke third-person shooter van EA en ontwikkelaar Popcap Games. Neighborville verlaat de punny "Garden Warfare" -naam van zijn twee voorgangers, wat goed is, aangezien dit geen parodie op Call of Duty is. Het is een cartoonachtige shooter met een focus op gemeenschap en goedmoedig plezier. Het sociale centrum, waar planten- en zombiespelers tussen gevechten door kunnen vechten en spelen, is een letterlijk carnaval, met attracties en zo. Op dit moment heeft het een Halloween-thema. Wie heeft het versierd? Ik probeer er niet aan te denken.

De competitieve en coöperatieve multiplayer-modi zijn standaard shooter-gerechten met weelderige, levendige Plants Vs. Zombies flair. Ik kan voor mijn leven vechten tegen andere spelers. Ik kan punten vastleggen en de lading begeleiden. Ik kan me aansluiten bij een team van planten of zombies en vechten tegen golven computergestuurde vijanden. Het zijn dingen die ik in andere shooters kan doen, alleen in plaats van donker en korrelig is het licht en donzig. De gekke setting en kleurrijke strijders transformeren traditionele third-person gevechten in een belachelijke bril. Ondoden met ronde ogen worden bekogeld door maïskorrels, erwten en zaden. Levendige plantensoldaten worden neergemaaid door knetterende elektriciteit, haastig in elkaar geplaveide torentjes en andere vreemde wetenschappelijke wapens. PvZ-Battle-for-Neigborville-4 Er is een solide third-person shooter onder deze lagen van absurditeit. Wapens afvuren is tastbaar en bevredigend. Elk van de tien personages aan weerszijden van het conflict heeft zijn eigen unieke speelstijl op basis van hun speciale vaardigheden en classificatie: aanvallen, verdedigen of ondersteunen. Wanneer de zonnebloem aan het genezen is, verdedigt de tankachtige Citron zich en een paar Peashooters leggen zwaar vuur tijdens een grote multiplayer-confrontatie, het is een prachtig, belachelijk iets. Bovendien is het moeilijk om boos te worden als je vijanden zo maf zijn.

De kleurrijke cartoonkaarten zijn de ultieme 3D-realisatie van de PVZ-stijl die in 2009 werd opgericht met het originele 2D-torenverdedigingsspel. Elke fase ademt een gek karakter, met de hand zwaaiend (of zwaaiend met varenblad) dat afleidt van het grimmige idee dat de planten en zombies vechten op slagvelden die door mensen zijn achtergelaten na een soort ondode apocalyps.

Ik hou van deze gekke geanimeerde fantasiewereld, daarom zijn mijn favoriete modi in Battle for Neighborville degene die me in mijn eigen tempo laten ontspannen en verkennen. De sociale regio, Giddy Park, is een plek waar spelers elkaar kunnen ontmoeten, in-game munten kunnen uitgeven aan cosmetische beloningen, hun personages kunnen promoten wanneer ze nieuwe levels bereiken, of in het park kunnen springen voor informele schermutselingen met het vijandelijke team. Het zou de perfecte plek zijn om reclame te maken voor microtransacties, met de gigantische “Mr. Reward-O-Tron 9000 "gachapon-machine centraal, maar Battle for Neighborville heeft geen microtransacties. Het is niet dat soort spel. Beloningen worden gekocht met in-game valuta, die alleen in-game kunnen worden verdiend. Sorry, grote spenders.

Het is het soort online shooter dat er ook voor zorgt dat solospelers genoeg te doen hebben. Beide facties hebben twee avonturenzones, waar solospelers een op missies gebaseerde verhaallijn kunnen spelen of vrij kunnen verkennen. Vijandelijke ontmoetingen vinden willekeurig plaats terwijl spelers verkennen, waardoor de spanning licht hoog blijft, maar aangezien elk personage in Neighborville onbeperkt kan sprinten, is ontsnappen altijd maar een knop verwijderd.