Jujutsu Kaizen Review

January 29th, 2024

Jujutsu Kaisen Cursed Clash is de eerste videogame-aanpassing van de gelijknamige succesvolle manga/anime! Lees onze recensie om te zien wat het goed deed, wat het niet goed deed en of het de moeite waard is om te kopen.

Jujutsu Kaisen (JJK) Cursed Clash werd vanaf het begin vervloekt vanwege zijn onhandige en weinig inspirerende gameplay, en wordt verder ontsierd door het feit dat de verhaalmodus een visuele roman is die kopieert en plakt en letterlijke schermafbeeldingen uit de anime gebruikt. De ergste boosdoener is het gebrek aan crossplay op alle apparaten, waarbij het vinden van matches altijd een pijnlijk wachten zal zijn. Cursed Clash doet de personages echter recht, met geweldige modellen voor de hele cast, evenals hun originele stemacteurs uit de anime.

Jujutsu Kaisen heeft een geweldig verhaal, vol intense momenten, geweldige actie en emotionele gevolgen. Het is zo geweldig dat Cursed Clash ervoor heeft gekozen om stilstaande beelden en scènes uit de anime rechtstreeks naar de verhaalmodus te kopiëren om een ​​visuele roman te creëren en daarmee een einde te maken. Het is een zeer verkorte versie die het hele seizoen 1 opnieuw vertelt, waarin de gevechten zo eenvoudig zijn dat ze minder dan een minuut kunnen duren.

De gameplay van Cursed Clash is erg standaard, zonder speciaal leuk mechanisme voor de jager. Bijna alle aanvallen en bewegingen voelen zo onhandig en traag aan, terwijl alle acties zo'n trage hersteltijd of 'negatieve frames' hebben. Hierdoor voelen 1v1-gevechten bijna turn-based aan. En hoewel 2v2-gevechten leuker zijn, is het gevecht zelf op de lange termijn noch diep noch bevredigend, met zijn schamele set van 16 beschikbare personages met zeer beperkte movesets. 5

Het beste dat de game te bieden heeft, zijn de zeer nauwkeurige en gedetailleerde modellen van de personages. Ze vertalen ze van 2D naar 3D met een verbluffend effect, en de shaders en bliksem zorgen ervoor dat ze er rechtstreeks uit de anime uitzien. Helaas zijn er tijdens gevechten regelmatig gevallen waarin de camera steeds wordt belemmerd door de omgevingssteunen, en het transparantie-effect dat erop wordt toegepast is nooit voldoende om er doorheen te kijken.

Bij Cursed Clash neemt de stem van de anime in verschillende talen deel aan het spel, en hun aanwezigheid is overal voelbaar. Vanuit alle hoeken van de menuverkenning tot grappen en dialogen tijdens gevechten: hun uitvoeringen, hoewel soms een beetje repetitief, zijn meeslepend en worden gewaardeerd. De game bevat echter niet veel van de iconische muziek die de anime had, en neemt zijn toevlucht tot enigszins generiek klinkende "rechtenvrije" nummers die uiteindelijk ongeïnspireerd lijken.

Jujutsu Kaisen Cursed Clash is de basisprijs van $ 59,99 niet waard vanwege de barebones van een game. De verhaalmodus is een complete herhaling met schermafbeeldingen rechtstreeks uit de anime, de gevechtsgameplay biedt niet veel diepgang en je zult problemen ondervinden om wedstrijden online te krijgen vanwege het gebrek aan crossplay op alle apparaten. Zelfs als je een diehard fan bent van de franchise, zou het kopen van Cursed Clash voor een prijs boven de $ 15 als een gigantische afzetterij voelen.

Jujutsu Kaisen Cursed Clash Review: Ja, het is behoorlijk vervloekt, oké

Eerlijk gezegd had ik geen hoge verwachtingen van dit spel, en toch stelde het me toch enigszins teleur. Anime-arenavechters zoals Dragon Ball, Naruto, Demon Slayer, Jump Force en vele anderen hebben de laatste tijd een slechte reputatie. Toen werd aangekondigd dat Jujutsu Kaisen de volgende was die een 3D-arena-vechtgame zou ontvangen, kreunde de schare fans collectief, en met goede reden. Toch was ik, nadat ik de beelden van de game vooraf had gezien, onder de indruk van de beelden en de art direction, samen met enkele van de gemarkeerde gevechten vóór de release. Nou ja, zien is heel anders dan spelen, zoals we allemaal weten, en wauw, het was drastisch anders. tech-talk-jjk-hero-image Elke beweging die ik maakte, voelde alsof ik onder water was, terwijl elke gemiste aanval, blokkering, ontwijking, sprong en sprint die ik uitvoerde zo'n lange hersteltijd had na de finish. Het voelde alsof alles wat ik kon doen me onmiddellijk daarna open liet. Oké, zeker, voor echte vechtspellen is dat meestal waar, en de meest toegewijde spelers bestuderen de daadwerkelijke framegegevens van bepaalde bewegingen en vaardigheden van hun personages om alleen die te gebruiken die uiteindelijk minder negatieve frames of minder kwetsbare toestanden hebben. In Cursed Clash voelt het echter alsof ELK personage LANGE tijd negatief is over ELKE actie die ze uitvoeren. Als je slechts één 1v1-wedstrijd speelt, begrijp je meteen waar ik het over heb. Het komt er allemaal op neer wie iemand kan overrompelen nadat hij iets heeft gedaan om aanvallen uit te voeren.

Er is een bepaalde grap in de vechtspellengemeenschap die zegt dat vechtspellen allemaal turn-based spellen zijn. Cursed Clash voelt als de belichaming van die grap, omdat het er allemaal op neerkomt wie als eerste aan de beurt is en de volgende beurt weer.

Cursed Clash heeft niet veel geweldige dingen te bieden, maar de visuele kunstrichting is waarschijnlijk de beste die ik heb gezien van een anime-arenavechter. Het zijn praktisch 1:1 aanpassingen van de personages in 3D, waarbij er ook zoveel ontgrendelbare aanpassingen beschikbaar zijn. Je kunt dit spel net zo goed spelen als een verkleedmodespel in plaats van als een vechter, omdat je niet veel uit de gameplay zult halen – als je tenminste al een spel online kunt vinden. Het zal erg moeilijk zijn om bevolkte servers of actieve spelers te vinden vanwege het gebrek aan crossplay op alle SIX-apparaten waarop het is uitgebracht. Offline CPU-gevechten zijn beschikbaar, maar het leukste is absoluut de mogelijkheid om in elkaar geslagen te spelen, of in elkaar geslagen te worden, door willekeurige mensen online, onhandige gameplay en zo.

Wat Cursed Clash heel goed doet, is de aanpassing van de personages, van geïllustreerde manga/anime tot een 3D-game. De beschikbare personages zijn nauwkeurig gemodelleerd, zo erg zelfs dat ze er op bepaalde punten anders uitzien dan getekend in 2D. Ze hebben ook zeer uitgebreide garderobe-opties, waarbij elk personage talloze alternatieve kostuums en outfitkleurenpaletwissels beschikbaar heeft om te ontgrendelen en uit te kiezen.

Afgezien van de beelden keert het stemacteurstalent van verschillende talen uit de anime terug om hun rol in de game opnieuw te spelen, en hun aanwezigheid is overal voelbaar. Korte stemlijnen zijn verspreid over de menu's, van online gaan, door lobby's kijken, door de winkel bladeren, reflecteren op uw galerij en zelfs in de instellingen! Deze kleine details voegen veel charme toe die nodig is voor het spel, omdat het grotendeels ontbreekt aan andere aspecten, zoals de gameplay.

Hoewel de aanpassingen van de personages in hun beelden en stemmen geweldig zijn, is hun gevechtsgameplay prima. Er zijn duidelijke pogingen ondernomen om de persoonlijkheden en bewegingen van elk personage goed te vertalen van de anime naar de game, maar het ontbreekt aan de broodnodige diepgang waar deze recensie later op zal ingaan.

De verhaalmodus van Jujutsu Kaisen Cursed Clash biedt niets nieuws voor fans van de serie, zowel manga als anime. Het is bijna volledig een visuele roman die gebruik maakt van directe schermafbeeldingen van scènes uit de anime met geschreven vertelling of opnieuw uitgevoerde stemacteurs van de cast. Hoewel de unieke presentatie wordt gewaardeerd, met zijn manga-achtige lambrisering en presentatie, biedt deze geen nieuwe, unieke beelden of verhaalbeats, maar is het slechts een volledige herhaling van bestaande geanimeerde JJK-media.

In het hypothetische scenario dat de game geen toestemming zou krijgen om de JJK-licentie te gebruiken, zou de verhaalmodus een zeer flagrante en luie vorm van inbreuk op het auteursrecht zijn.

Onhandige gameplay met beperkte bewegingssets

De gameplay van Cursed Clash is erg stijf, waarbij elke actie die je onderneemt zoveel gewicht en momentum achter zich lijkt te hebben dat je daarna altijd aan het wankelen bent. Stel bijvoorbeeld dat je een klap mist: het duurt een volle seconde voordat je IETS anders kunt doen, waardoor je kwetsbaar wordt. Hetzelfde geldt voor ontwijken, blokkeren, springen en rennen. Alles voelt zo stijf en stevig aan, en mist de vloeibaarheid en hectische energie die je krijgt als je naar de gevechten in de anime kijkt. Zelfs de statische illustraties van de manga geven het gevecht met meer dynamiek en intensiteit weer.

Afgezien van de gameplay heeft de karakterdiversiteit het potentieel, maar mist er bij elk meer diepgang. Veel personages hebben verschillende speelstijlen in overeenstemming met hun technieken uit het bronmateriaal, en dat is echt lovenswaardig. Hun movesets zijn echter nog steeds erg beperkt, waarbij de meeste dezelfde "extractietechnieken" of basisaanvallen delen. Ze verschillen vooral in hun "Cursed Energy Techniques" of speciale bewegingen, en hun "Awakened Moves" of hun ultieme bewegingen die maar één keer per gevecht kunnen worden gebruikt.

Elk personage beschikt echter slechts over maximaal twee Cursed Energy-technieken en slechts één Awakened Move. Ondanks de verscheidenheid aan aanvallen en beatdowns die de personages uit het bronmateriaal krijgen, is het nogal teleurstellend om ontevreden te blijven over zo'n tekortkoming. Spelers krijgen een voorproefje van hun unieke speelstijl en speciale bewegingen, maar tegen het einde is er gewoon niet genoeg.

Jujustu Kaisen Cursed Clash is beschikbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One en Nintendo Switch. Je zou denken dat een modern ‘vechtspel’ waarin het vooral aantrekkelijk is om online te springen om samen te werken en tegen anderen te vechten, dit vrijelijk zou kunnen doen met andere consoleplatforms, toch? Helaas niet.

Crossplay is tegenwoordig een must , en als een populaire online game zonder crossplay uitkomt, is dat slechts een schot in de roos voor het toekomstige succes van de game. Het beschikbaar maken voor alle platforms was de eerste stap, maar zonder crossplay verdeelt het de spelersbasis alleen maar verder, wat zou leiden tot nog minder kansen om een ​​online match te vinden.

Ik had het geluk om hier en daar een paar overeenkomsten te vinden, maar dit was tijdens de eerste twee uur na de release van de game. En zelfs toen kostte het me nog steeds meer dan 3-4 minuten om alle wedstrijden te vinden die ik kon spelen.

De premiumprijs van $ 59,99 voor deze basiservaring die je een game zou noemen, is regelrechte oplichterij, en je zou zeker een veel betere ervaring hebben als je met het bronmateriaal omgaat. Het verhaal is een verkorte herhaling via een visuele roman die niets toevoegt aan het verhaal. De gameplay voelt zo flauw aan in vergelijking met de manga en anime dat het uiteindelijk minder gekmakend, maar eerder teleurstellend is. De enige goede dingen zijn de geweldige karakterbeelden en de uitvoeringen van de terugkerende stem, uitgebracht in verschillende talen.

Jujutsu Kaisen Cursed Clash zal verhaalscenario's bevatten uit de manga/anime, meer bepaald de hoofdstukken/afleveringen van "Cursed Womb Must Die" tot "The Origin of Blind Obedience." Het zal in feite het verhaal van het hele eerste seizoen van de anime opnieuw vertellen.

Het bevat ook verhalen uit Jujutsu Kaisen 0, de prequel-manga die de gebeurtenissen vertelt vóór de start van de hoofdserie.

Yuji Itadori was een middelbare scholier die per ongeluk een vervloekt voorwerp inslikte, genaamd Sukuna's Finger. Dit transformeerde hem vervolgens tot een schip van de Sukuna, de Koning der Vloeken. Itadori/Sukuna wordt gevangengenomen door Jujutsu-tovenaars en onder zorgvuldig toezicht geplaatst. Vervolgens wordt hij ingeschreven bij Tokyo Jujutsu High, terwijl hij eraan gewend raakt de King of Curses in zich te hebben. Wat zal er van Itadori's lot worden?

De standaardeditie van Jujutsu Kaisen Cursed Clash kost $ 59,99 . Er is ook een Deluxe Edition voor $ 79,99 , een Ultimate Edition voor $ 99,99 en een Collector's Edition voor $ 79,99 . Voor meer gedetailleerde informatie over de edities kunt u op onderstaande knop klikken.