Journey to the Savage Planet PC review

January 27th, 2020

We krijgen veel grappige videogames. We krijgen veel vreemde spellen. Maar gekke videogames zijn zeldzaam. Journey To The Savage Planet, een korte nieuwe sci-fi first-person shooter, is, ondanks enkele gebreken, wonderbaarlijk maf.

In dit spel sla je geen vijanden. Je slaat ze, compleet met een komisch dreungeluid. Buitenaardse vogels laten koolstof scheten. Je gooit paarse klodder naar gigantische kikkers. Door al deze gekke dingen voelt Journey To The Savage Planet minder aan als Star Wars of Mass Effect en meer als een campy retro sci-fi-film waarop zou zijn gerafeld. En net als die films voelt Savage Planet soms aan als een beetje een puinhoop met vervelende bugs en een verhaal dat nooit echt ergens heen gaat.

Journey To The Savage Planet is een spel over verkenning, avontuur en het oplossen van puzzels dat toevallig ook wat knutselen en schieten omvat. De opzet is eenvoudig. Je bent een ontdekkingsreiziger die door het waardeloze ruimtebedrijf Kindred Aerospace naar een weelderige planeet genaamd AR-Y 26 wordt gestuurd. Jouw missie is om de planeet en al zijn wezens, planten, grotten en rivieren te onderzoeken. Kindred beweert dat het het vierde beste intergalactische verkenningsbedrijf is, wat betekent dat ze niet veel geld hebben. Je wordt naar deze vreemde planeet gestuurd met alleen een ruimtepak, een 3D-printer, een AI-assistent en een schip zonder brandstof voor een terugreis. Succes!

Het starten van de speler met praktisch niets heeft twee doelen. Het stelt vast dat uw bedrijf hebzuchtig en incompetent is, wat een rode draad door het spel is. Het creëert ook de kernlus van het spel. Spelers verkennen de wereld, verzamelen materialen zoals koolstof, keren terug naar hun schip, gebruiken de 3D-printer om een ​​wapen te bouwen, pakken upgrades, nieuwe gadgets en andere uitrustingen uit, gaan dan weg en verkennen nog wat meer. Het doel is om de planeet te onderzoeken, brandstof te vinden en te vertrekken.

AR-Y 26 is opgedeeld in een paar biomen, die elk uit kleinere gebieden bestaan. Elk deel van de planeet bevat verschillende wezens, planten en plaatsen om te onderzoeken. Je ontdekt besneeuwde grotten gevuld met schattige en donzige vogels, grote woestijngebieden waar gevaarlijke buitenaardse hagedissen rondzwerven en zelfs rare drijvende eilanden die rotsen en modder hebben gemaakt. Tijdens je verkenning kom je rare dieren en planten tegen. Dit is geen vreedzaam proces.

In de fictie van dit spel geeft niemand om de planeet of zijn leven. De ontdekkingsreiziger die je speelt is een stemloze hoofdrolspeler die roekeloos oude artefacten beschadigt, honderden onschuldige en volgzame wezens doodt en die alles grijpt dat niet vastgespijkerd is. Allemaal in het streven om betaald te worden en te vertrekken. Kindred is duidelijk meer geïnvesteerd in het winnen van hulpbronnen van deze planeet dan in het behandelen met het respect dat het verdient. Zodra je je ruimteschip verlaat, ontvang je een trofee met de naam 'Colonizer'. Dus ja, je bent geen goede kracht. Hoewel de game veel grappen maakt over dit thema en het einde het wat meer naar huis probeert te halen, leidt de gekke en leuke sfeer van Savage Planet uiteindelijk af van het donkere deel van het verhaal, dat nooit veel meer wordt dan een achtergronddetail. .

De game heeft geen verhalende diepte, maar het is visueel boeiend en leuk, zelfs als het gevuld is met veel ... uh..goo ...

Vind je het leuk om goo te zien in je videogames? Hopelijk wel, want Savage Planet loopt over van buitenaardse klodders. Veel van de systemen in het spel bevatten goos van verschillende kleuren. Oranje goo-pods zijn verborgen rond de planeet. Als je ze in je gezicht slaat, wordt je beloond met meer gezondheid en uithoudingsvermogen. Paarse klodder kan worden verzameld en naar vijanden worden gegooid om ze op de grond te plakken, waardoor het gemakkelijker wordt om ze neer te schieten. Vijanden springen open wanneer ze worden gedood en schieten het gebied met klodder kapot.

Dingen worden vies, maar op een cartoonachtige en kleurrijke manier. Deze vloedgolf van neonkruid laat ook zien hoe levendig Savage Planet eruitziet. Bijna elk bioom heeft een duidelijk palet van felle kleuren, zoals een omslag van een oude sci-fi-roman. Wezens zijn bedekt met roze, limoengroene en paarse huid. De bergen zijn verschillende tinten rood en geel. Het is allemaal zo mooi en walgelijk, maar op een goede manier.