Kirby’s Return To Dream Land Deluxe Review

June 3rd, 2023

Kirby's Return To Dream Land Deluxe is geweldig op Switch Het Wii-spel gaat over naar de Switch, maar blijft heerlijk schattig en leuk

"Kirby is de beste game aller tijden", herhaal ik het hele weekend, gehypnotiseerd door Kirby's Return to Dream Land Deluxe Nintendo Switch-remake, ervan overtuigd dat het een glinsterende poort naar een beter leven was. De remake, uitgebracht op 24 februari, is een helderdere, maar grotendeels exacte kopie van de Wii-game Kirby's Return to Dreamland uit 2011, en hoewel de kindvriendelijke levels en eindbazen het niet de meest uitdagende game maken die je ooit hebt gespeeld. (en waarschijnlijk niet de letterlijke "beste"), het is een Pepto Bismol -gekleurde delicatesse, een zeldzame meester van de balans tussen vermakelijke gameplay en hysterische schattigheid.

Het verhaal spreekt me niet erg aan als iemand die nu allang is afgestudeerd in de derde klas, maar het is genoeg om een ongecompliceerd gevoel van doelgerichtheid te vormen: schattige Hoover vac Kirby (en maximaal drie van zijn vrienden met co-op) doorkruisen zijn Planeet Popstar om verspreide stukken van het interdimensionale ruimtevaartuig van antagonist Magolor te herstellen . Ik dwaal door vier van de acht themaniveaus van het spel, allemaal met maximaal zes levels en hun eigen vrij eenvoudige baasgevechten, om dit doel na te streven, waarbij ik allerlei dikbuikige vijanden inadem en hun magische krachten absorbeer.

Die magische "Copy Abilities" zijn een van de belangrijkste veranderingen in deze versie van Dream Land, die twee nieuwe Abilities in de Kirby-franchise introduceert: Sand, dat Kirby een kabbelende kruin van zand en golven ervan geeft om naar vijanden te trappen (zelfs in de vorm van een zandkasteelaanval), en Mecha , waardoor Kirby eruitziet alsof hij in Transformers zit met jetpacks en broodbrooddikke vierkante vuisten. De festivalvaardigheid, een dans voor eenmalig gebruik...aanval? die vijanden verandert in verzamelsterren uit de Switch-game Kirby Star Allies uit 2018, verschijnt ook. 2

Dream Land Deluxe voegt ook een coöp-epiloog toe waarin je speelt als Magolor , een megagemakkelijke setting waarin Magolor in wezen fungeert als de bumpers van Kirby's bowlingbaan, hem gezondheidsitems toegooit en ervoor zorgt dat hij niet valt en sterft. en een pretpark met 10 minigames genaamd Merry Magoland . Sommige spellen, zoals Ninja Dojo, waarin jij en, wederom, maximaal drie vrienden, shurikens naar bewegende doelen gooien en een schot in de roos proberen te krijgen, terugkeren uit het origineel, en kunnen ook worden ontgrendeld vanuit Magolor's ruimtevaartuig, Lor Starcutter , zoals in het origineel. Andere spellen, waaronder Egg Catcher, zijn van oudere titels zoals de NES-game Kirby's Adventure uit 1993.

Ik vond Egg Catcher symbolisch voor alles wat ik zo leuk vond aan Dream Land Deluxe. Het is vreugdevol. Het gaat uit van hetzelfde basisprincipe van Kirby's Adventure: help je personage (met coöp kun je ervoor kiezen om te spelen als Kirby, King Dedede , Meta Knight of Bandana Waddle Dee) om zoveel mogelijk hele eieren op te slokken en tegelijkertijd te voorkomen dat er bommen worden gelanceerd. dezelfde tijd. Toen ik zag dat Kirby zijn mond zo toegewijd wijd open deed voor een eierstoot, moest ik zo hard lachen dat ik zelfs huilde - het was zo stom, zo rechtlijnig en charmant.

Dat is wat ik waardeer aan Dream Land Deluxe. Hoewel ik denk dat Bloodborne de eigenlijke, onironische beste game aller tijden is, en over het algemeen wil dat de games die ik speel moeilijk zijn, en idealiter gevuld met bloed, heb ik ook een voorliefde voor angstaanjagend twee vintage speelgoed zoals Kewpie-baby's en Monchhichi . De dualiteit van de mens, zoals ze zeggen.

Met zijn opgefriste, heldere graphics en consistent mollige karakterstijl vult Dream Land Deluxe mijn lievelingspunt voor griezelige, buitensporige schattigheid. Het verzamelen van sterren en power-ups geeft Kirby extra levens (ik verdiende er meer dan 20 in mijn speeltijd) en zorgt ervoor dat je je goed opgevuld voelt, zodat je af en toe vijanden tegen het lijf loopt, zoals Bouncy Sis (een halve Kirby op een springveer, met een grote rode strik op zijn kop) terwijl de altijd kauwende Barbar- paling (die Kirby gevangen houdt in zijn bek totdat je de linkerstok beweegt) je het gevoel geeft stenen te zijn tijdens de wandeling door kersenbloesembomen. Kleine onderbrekingen op een meditatief pad door iets sentimenteels.

De platformgame-niveaus van de game bieden een beetje uitdaging in de vorm van verzamelbare Energy Spheres, gloeiende zilveren tandwielen die kunnen worden gebruikt om die minigames in Lor te ontgrendelen Starcutter , evenals Copy Ability Rooms waar je kunt oefenen met het gebruik van een Ability en deze kunt uitrusten voordat je aan je volgende level begint, en getimede Copy Ability Challenge-fasen. 3

Energiebollen zijn verborgen als ontbrekende sleutels in verder duidelijke levelontwerpen, achter ondoordringbare stalen blokken of gevonden langs onvriendelijk ogende paden. Ze vereisen meestal een beetje puzzelen om te krijgen - soms worden ze gevangen gehouden door Jack-o'-lantern-achtige mini-bazen, Sphere Doomers , die je kunt vinden door optionele tranen in het universum in te voeren. Power-ups die Kirby een instant extra leven geven, zijn, net als Energy Spheres, ook ingebed in bonusgebieden of weggestopt op moeilijk bereikbare plekken in een level.

Zowel de Sphere Doomers als echte bazen, waaronder Whispy Woods uit de franchise en helaas nog steeds Mr. Dooter met tulband uit het originele Dream Land, zijn pijnloos te verslaan en eisen opeenvolgende hits van slechts een minuut of twee voordat ze beginnen te hijgen en omvallen . Vijanden op reguliere niveaus, die sneller en mobieler zijn dan bazen, zijn beter in het toebrengen van onopzettelijke schade, maar het voedsel dat de gezondheid of het vermogen verhoogt dat door een niveau wordt verspreid, zaken als donuts, tomaten en pittige curry, verzacht de schade snel. Ze laten je ook een tastbare knuffel delen met je coöpvrienden, wat ik op prijs stelde tijdens het spelen van Dream Land met mijn vriend.

Thematische aanpassingen aan de lay-out, zoals de borrelende stromingen in Onion Ocean die Kirby snel wegvagen en je dwingen om snel een pad te kiezen, helpen voorkomen dat dit moeiteloze, instant-bevredigende spel saai wordt. Super Abilities, zoals Ultra Sword, waarmee je reeksen vijanden zo hard kunt macheteren dat ze lijken te spatten en je Switch-scherm te kraken, voegen ook tempo en visuele variatie toe, en ze lieten me giechelen als een baby met een grote rammelaar.

Als een rammelaar heeft Kirby's Return to Dream Land Deluxe gekke sprezzatura . Het is alsof je een rugzak in de vorm van een Hello Kitty kiest, terwijl een normale rugzak prima zou werken, misschien zelfs beter. Het is een esthetische beslissing. Het is een keuze om duizelingwekkend hersenloos te zijn, en met andere woorden, het is echt een spel voor kinderen. Maar het kan me geen fuck schelen. Ik vind het ook leuk om blij te zijn - het is veel beter dan belasting betalen.